Nový systém neprináša skoro žiadne zmeny
Dopravný podnik Bratislava pristúpil od 18. 9. 2000 k zmene spôsobu predaja predplatných cestovných lístkov (PCL). Zmena spočíva v tom, že sa zrušili pôvodné kupóny vydávané k čipovým kartám a nahradili sa elektronickým zápisom do čipu kontaktnej čipovej karty.
Samozrejme, že sa tiež cestujúcemu vydáva zjednodušený daňový doklad, ktorý mu v prípade potreby slúži ako potvrdenie pre zamestnávateľa alebo ako informácia o platnosti PCL, ako doklad pre reklamáciu a pod. Túto zmenu si vynútila morálna i technická zastaranosť predchádzajúceho technického zariadenia a nahradila sa tak nákladná tlač kupónov s ochrannými prvkami, ktoré boli navyše v poslednom období terčom rôznych viac či menej úspešných falšovateľov. Zároveň sa čip stal nositeľom úplnej informácie o PCL (platnosť, tarifné pásmo, zľava...).
Podstatná je však skutočnosť, že v novembri budú doterajšie kontaktné karty postupne nahrádzané bezkontaktnými kartami, ktoré v plnom rozsahu spĺňajú vysoké nároky na bezpečnosť údajov na karte a zásadným spôsobom zrýchľujú komunikáciu s kontrolnými čítačkami revízorov, pretože ich stačí len priložiť k mobilnému kontrolnému zariadeniu revízora bez potreby vyberania z ochranného púzdra. Revízor získa v čase 0,2 sekundy kompletnú obrazovú i hlasovú informáciu o platnosti PCL. Všetky údaje o kontrole sa zároveň načítavajú bezdrôtovým opto prenosom do centrálneho počítača, čo následne umožňuje vysokú operatívnosť pri práci s údajmi a zároveň i spätnú kontrolu práce revízorov. Uvedené bezkontaktné karty sa dnes používajú v Čechách aj na Slovensku.
Nový systém je doplnený samoobslužným čítacím kontrolným zariadením pre verejnosť, na ktorom si môžu podľa potreby skontrolovať údaje na karte a v prípade akýchkoľvek pochybností sa okamžite obrátiť na pracovníčky v predpredaji. Takže namiesto doterajšej zdĺhavej manipulácie s kupónom a jeho subjektívnou kontrolou, sa bude kontrolná komunikácia s cestujúcim realizovaná v priebehu sekundy. Treba si tiež uvedomiť, že nový systém je vlastne zvýšenou ochranou platiacich cestujúcich a v konečnom dôsledku prispeje znížením neplatiacich cestujúcich aj k zvýšeniu tržieb, a tým aj k čiastočnému zlepšeniu MHD v Bratislave.
Čo sa týka dôvery alebo nedôvery k revízorom, je to otázka osobného postoja každého cestujúceho, pričom nemôžeme a ani nechceme vylúčiť možnosť zneužitia pracovnej funkcie alebo nekorektný prístup k cestujúcim. No práve nové kontrolné čítačky revízorov výrazne minimalizujú svojvôľu a obchádzanie platných pravidiel tým, že v sebe presne uchovávajú všetky informácie spojené s výkonom kontroly. Po každej zmene sú revízori povinní predkladať údaje o vykonanej kontrole formou zhrávania údajov z čítačky do servera bez možnosti ich ovplyvňovania alebo úpravy.
Oprávnenosť revízora žiadať v prípade potreby občiansky preukaz od cestujúceho je plne v súlade s platným právnym stavom v SR. Nové zariadenia i čipové karty zodpovedajú vývoju elektroniky za posledných 5-10 rokov a v žiadnom prípade nehrozí riziko, ktoré podstúpilo Brno v roku 1992. Otázka ceny, za ktorú bol systém dodaný a nainštalovaný, je síce predmetom právnej ochrany (obchodné tajomstvo, bez ktorého nemá zmysel žiadna verejná súťaž ani voľný trh), ale nestál ani 30 percent ceny predchádzajúceho systému. Len jeho nevyhnutná údržba a potrebné opravy by stáli v priebehu blízkeho časového obdobia viac ako zaobstaranie súčasnej modernej techniky.
Nový systém predaja PCL neprináša pre bežné cestovanie takmer žiadne zmeny. Zároveň sa pre rok 2001 v spolupráci SAD Bratislava pripravuje projekt možnosti používania len jednej karty na cestovanie v MHD a aj v prímestskej doprave. V praxi tak budú môcť všetci, ktorí dochádzajú za školou a prácou do Bratislavy cestovať v MHD a v prímestskej linke iba s jednou dopravnou kartou. Je to systém, ktorí stavia Bratislavu medzi najmodernejšie mestá v Európe v spôsobe tarifného vybavovania cestujúcich.
Ján Zachar, generálny riaditeľ DPB