Sprísnený režim na korze vyvolal rôzne reakcie vodičov, situácia sa však zlepšila
Od polovice júla sprísnila mestská časť Bratislava - Staré Mesto podmienky dopravného režimu v pešej zóne. Naďalej zostalo v platnosti všeobecne záväzné nariadenie z roku 1996 o pešej zóne. Zmeny sa týkajú najmä organizačného zabezpečenia vjazdu a výjazdu z pešej zóny.
Zatiaľ čo na vjazde na rozhraní Rigeleho ulice a Hviezdoslavovho námestia asistuje mestskej polícii súkromná bezpečnostná služba, vjazd a výjazd cez Františkánsku ulicu po jej vydláždení kontroluje v určenom čase hydraulický stĺpik. Dodržiavanie pravidiel sa v porovnaní s predchádzajúcim obdobím viditeľne zlepšilo, k absolútnej spokojnosti však ešte zostáva ďaleko.
Ako sa dalo očakávať, sprísnený režim sa stretol s dvojakými reakciami. Tí Bratislavčania, ktorí od samosprávy mestskej časti Staré Mesto žiadali ráznejší postup pri dodržiavaní pravidiel o pešej zóne, prísnejšie podmienky privítali. Naopak, tí vodiči, ktorí boli doteraz zvyknutí na jazdenie po pešej zóne v ktorúkoľvek dennú a nočnú hodinu, prejavujú s postupom mestskej časti nevôľu. Niektorí sa dokonca dostali do otvoreného konfliktu so službou na vjazde do pešej zóny.
Pripomeňme, že podľa všeobecne záväzného nariadenia je vjazd a výjazd vozidiel do pešej zóny možný iba v čase od 22.00 h do 9.00 h. Týka sa to najmä vozidiel, ktoré zabezpečujú zásobovanie prevádzok. Mimo tohto času je vjazd a výjazd vozidiel do pešej zóny povolený len vozidlám zastupiteľských úradov a vodičom so zdravotne ťažkým alebo telesným postihnutím s označením vozidla O1 a O2.
Počas dňa môžu do zóny vstúpiť aj vozidlá obyvateľov s trvalým pobytom v pešej zóne, ak preukážu možnosť garážovania alebo státia na iných plochách ako verejných komunikáciách. Pre podnikateľov platia obdobné podmienky. Ak má v pešej zóne odkúpený nebytový priestor, má nárok na jedno parkovacie miesto vo dvore s tým, že na oprávnení pre vjazd budú uvedené viaceré evidenčné čísla vozidiel. Ak má nebytový priestor v prenájme a je dostatok parkovacích miest vo dvore, má nárok na jedno oprávnenie. Súhlasiť s tým však musí správca nehnuteľnosti.
Nárok na vydanie oprávnenia majú aj invalidní občania s trvalým pobytom v pešej zóne po predložení preukazu ZŤP. Starším občanom nad 60 rokov s trvalým pobytom v pešej zóne vydá mestská časť jednorazové oprávnenie po jeho objektívnom zdôvodnení (napr. návšteva lekára). Peňažný ústav môže vlastniť jedno oprávnenie s viacerými evidenčnými číslami alebo dve oprávnenia s jedným evidenčným číslom vozidla, ale s časovým obmedzením vjazdu a výjazdu do zóny na jednu hodinu. Pamätalo sa aj na usporiadateľov početných kultúrnych podujatí v historickom jadre. Nárok majú na prenosnú kartu po preukázaní sa registráciou akcie.
Oprávnenia na vjazd a výjazd do pešej zóny vydáva úsek správnych činností miestneho úradu na Vajanského nábreží 3. Výnimku z uvedených ustanovení môže udeliť len starosta mestskej časti Staré Mesto.
Bratislavské vnútorné mesto je v porovnaní s inými slovenskými mestami špecifické. Zatiaľ čo napr. Hlavnú ulicu v Košiciach v tvare šošovkového námestia možno zásobovať zo zadných súbežných uličiek, nepravidelný románsky pôdorys historického jadra v Bratislave spôsobuje komplikácie pri zásobovaní a iných vjazdoch áut.
Ak má mať pešia zóna nejaký zmysel, je potrebné dôsledne stavať na zásobovaní v istých hodinách, disciplíne a dôsledných sankciách proti porušovaniu pravidiel. Tie od polovice júla na vjazdoch pomáha kontrolovať mestskej polícii aj súkromná bezpečnostná služba. Imidžu to celkom neprospieva, ale pokiaľ bude zo strany niektorých vodičov vládnuť bezohľadnosť a arogancia silných, bude musieť vjazd do historického jadra načas pripomínať vstup do pevnosti. Následná represia by mala byť pre políciu prioritou, inak sa nedočkáme toho, že na korze nebude ani jedno auto a nestane sa skutočnou pešou zónou.
Posledné týždne ukázali, že tvrdší prístup mestskej časti voči motorizovaným návštevníkom pešej zóny sa pozitívne prejavil na poklese počtu áut, ktoré obťažujú chodcov. Žiaľ, problémom zostávajú motocyklisti, ktorých pevné zábrany nezastavia a tak často v denných, ale najmä nočných hodinách nebezpečnou jazdou ohrozujú návštevníkov korza. Riešením by mohla byť nepretržitá prítomnosť policajných hliadok priamo na uliciach korza.
(miv)