Tunel Františka bude lacnejší o miliardu korún

8.12.2006
Páčil sa vám článok?

Silný kurz slovenskej koruny spôsobil, že za stavbu tunela Františka pod kopcom Sitina v Bratislave by mal štát dodávateľovi, stavebnej skupine SKANSKA, zaplatiť menej, ako sa predpokladalo.

Informovala o tom Národná diaľničná spoločnosť. Súčasný kurz slovenskej koruny je pre dodávateľa stavby tak nevýhodný, že štát by mal za stavebné práce zaplatiť približne o miliardu menej, ako pri kurze koruny, ktorý bol pri vyčíslení nákladov pred začatím výstavby. Náklady zrejme ešte ovplyvní indexácia cien. Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ nespresnila, koľko zatiaľ výstavba tunela stála, náklady zverejní až po poslednej fakturácii. Termín dokončenia a sprejazdnenia tunela sa podľa predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti nemení, platí pôvodný termín, teda do konca mája budúceho roka.

V oboch tunelových rúrach Františky v týchto dňoch dokončujú montovanie bezpečnostných, komunikačných a signalizačných technológií. Do konca marca budúceho roka by mali byť nielen dokončené, ale aj odskúšané. Okrem testovania technologického systému v tuneli urobia aj hasičské a záchranárske skúšky. Systém tunela bude napojený na celomestský dopravný systém, čo je na Slovensku dosiaľ nepoužívaná technológia. Počítač systému je údajne naprogramovaný zvládnuť až 19-tisíc dopravných situácií.

Na príjazde do tunela od Mlynskej Doliny v týchto dňoch frézujú povrch vozovky, ostáva ešte osadiť technologické zariadenia. Dokončenie príjazdu z opačnej strany síce komplikuje vysoká hladina spodnej vody, termín ukončenia by to však nemalo ovplyvniť, ubezpečujú predstavitelia Národnej diaľničnej spoločnosti.

Tunel s dĺžkou 1,5 kilometra tvoria dve samostatné rúry, každá má dva jazdné pruhy. Bude vybavený modernou technológiou, ktorá bude riadiť celý chod tunela: vetranie, osvetlenie, dopravu a pri kolíznych a nehodových situáciách aj jeho uzavretie. Riadenie bude automatické aj manuálne z centrálneho a podružných dispečingov. Okrem toho bude mať tunel pre havarijné situácie výklenky SOS, požiarne vodovody a únikové chodby.

Tunel Sitina bude súčasťou diaľnice D2 Bratislava, úsek Lamačská cesta - Staré grunty a vyplní posledný chýbajúci úsek na ťahu diaľnice D2 z Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Doteraz tento chýbajúci úsek diaľnice nahradzovala Lamačská cesta a Mlynská dolina, ktoré sú dopravne najvyťaženejšími komunikáciami mesta.
Páčil sa vám článok?