Výstavba tunela si vyžiada obmedzenia, výsledok však napokon bude stáť za to
Výstavba tunela Sitina a súvisiacich stavieb si vyžaduje aj určité dočasné dopravné obmedzenia. V záujme skvalitnenia celej komunikačnej siete na území mesta sú však nevyhnutné.
Práce v tunelových rúrach a v ich bezprostrednom okolí na povrchu sú tým, čo je pred bežným pohľadom občana skryté. Spravidla vnímame len ruch na okolí, ktorý s nimi súvisí. To, čo nás všetkých, ako užívateľov komunikácií, najviac trápi, sú rôzne dočasné obchádzky a presmerovania dopravy, ktoré nás obmedzujú. Ako nám povedali Rastislav Kravčák z Banských stavieb Prievidza a Štefan Svetlanský zo Skanska DS, spoločností ktoré sa podieľajú na výstavbe, bez ich realizácie by nebolo možné postupne budovať jednotlivé objekty tohto projektu. „Ak však chceme mať zmenený, zlepšený a súčasným nárokom dopravy zodpovedajúci dopravný systém v Bratislave, tak jednoducho musíme takéto dočasné riešenia akceptovať a na čas potrebný na vybudovanie nových trvalých objektov sa dočasným riešeniam prispôsobiť a rešpektovať rôzne obmedzenia,“ uviedli.
Príkladom takýchto obmedzení v súčasnosti je zúženie prejazdných pruhov diaľnice a zníženie rýchlosti jazdy pre motorové vozidlá v úseku budovania budúceho premostenia diaľnice v predĺžení Harmincovej ulice na lamačskej strane. „Vykonávame tam práce súvisiace so založením stredového piliera premostenia, kde po jeho založení a vybudovaní budeme musieť opätovne dočasne presmerovať dopravu,“ uviedol Š. Svetlanský. „To by sme radi vykonali už do budúcich kolektorov diaľnice, čím sa uvoľní tento úsek diaľnice pre vybudovanie vlastného premostenia.“
Podstatne zložitejšia situácia je v úseku od Patrónky po Mlynskú dolinu. „Tu naši odborní pracovníci špecializovaní na riešenie dopravných situácií počas výstavby musia v geometricky úzkom priestore vyriešiť všetky stavebné a dopravné problémy súvisiace s vybudovaním definitívnych objektov stavby,“ povedali nám Š. Svetlanský a R. Kravčák. „V tomto úseku stavby máme rozostavanú prekládku železobetónovej kanalizačnej stoky veľkého priemeru uloženej hlboko pod úrovňou súčasnej vozovky, ktorá je v tejto etape stavby rozhodujúcim objektom.“
Až vybudovanie tejto prekládky umožní v úseku Patrónka - Mlynská dolina začať výstavbu hlavných objektov celého uzla, ako sú napríklad budúce podcestie, premostenie k tunelu Sitina a následne budovanie vlastného diaľničného prepojenia od smeru Lafranconi cez tunel Sitina s napojením na diaľnicu Bratislava - Brno.
Napriek prekážkam, s ktorými sa stavitelia denne stretávajú napríklad v podobe nachádzania starých, zabudnutých inžinierskych sietí, ktorých vyradenie z prevádzky je potrebné najprv preveriť a až následne pokračovať v práci a nehľadiac na to, že pre zmeny geológie v podloží objektov dochádza k potrebe prepracovania príslušných častí projektovej dokumentácie, stále chcú veriť, že prisľúbený zmluvný termín ukončenia stavby - máj 2007 - sa dodrží. „Táto viera je spojená s pocitom, že občania a motoristická verejnosť chcú mať kvalitatívne inú pohodu z užívania verejných mestských a diaľničných komunikácií, ako to bolo dosiaľ,“ uviedli. „Dovoľujeme si preto občanov požiadať, aby do ukončenia tejto stavby boli zhovievaví k potrebným dopravným obmedzeniam a ohľaduplní jeden k druhému.“