Jazdný pruh pre MHD a cyklistov vyznačia aj na Štefánikovej
Zdroj: Google maps
Mesto Bratislava v najbližších dňoch vyznačí na Štefánikovej ulici v smere na Pražskú vyhradený jazdný pruh pre MHD a cyklistov. Ostatné vozidlá budú v tomto úseku využívať ľavý jazdný pruh. Magistrát o tom informuje na sociálnej sieti.
Týmto úsekom prejde za jednu hodinu v rannej špičke 41 vozidiel MHD, čo je podľa mesta v priemere jeden autobus či trolejbus počas každej 1,5 minúty. "V poobedňajšej špičke je tento počet podobný – 36 kĺbových vozidiel za hodinu. MHD tak v úseku dokáže prepraviť až 5330 cestujúcich v rannej špičke a 4680 cestujúcich v poobedňajšej špičke," spresnila samospráva.
Zavedením vyhradeného jazdného pruhu očakáva skrátenie priemerného jazdného času MHD v špičke približne o tretinu, čo predstavuje časovú úsporu približne jednu minútu pri minimálnom obmedzení ostatnej dopravy. "Tým, že vozidlá MHD nebudú v jazdnom pruhu nepravidelne blokované autami, očakávame tiež menší časový rozptyl jednotlivých jázd MHD, a teda lepšie dodržiavanie odjazdov podľa grafikonu," uviedlo mesto.
Na Záhradníckej vyznačia jazdný pruh pre MHD a cyklistov
V Bratislave na Záhradníckej ulici pribudne nový jazdný pruh pre MHD a cyklistov. S jeho vyznačením začne magistrát v noci na utorok (10.9.), a to v pravom jazdnom pruhu ulice v úseku Odborárske námestie – Karadžičova v smere do Ružinova. Hlavné mesto o tom informuje na sociálnej sieti.
Vyhradený jazdný pruh má umožniť okrem jazdy vozidiel MHD aj jazdu na bicykli. Magistrát tvrdí, že cieľom úpravy je minimalizovať riziko kolízie cyklistov s vozidlami. "Pre všetkých účastníkov cestnej premávky je lepšie, ak cyklista jazdí pri pravom okraji vozovky s vozidlami MHD, ktoré ho v priemere každú minútu - dve obídu cez ľavý jazdný pruh, ako keby jazdil v ľavom jazdnom pruhu, kde by ho z pravej strany predbiehali vozidlá MHD a z ľavej natesno ostatní vodiči alebo by výrazne znížil kapacitu ľavého jazdného pruhu," argumentuje bratislavská samospráva.
Priznáva však, že spoločný pruh pre MHD a cyklistov nie je vhodný pre všetkých cyklistov, ale je hlavne pre tých, ktorí už sú zvyknutí jazdiť v uliciach Bratislavy. "Bezpečná cyklistická trasa z centra na hlavnú stanicu bude v budúcnosti vybudovaná cez Štefanovičovu ulicu pozdĺž električkovej trate," deklaruje mesto.
Zároveň chce počas jesene doplniť semafor pred križovatkou Štefánikova – Križkova o osobitný signál pre vozidlá vo vyhradenom jazdnom pruhu, čím sa má zlepšiť plynulosť prejazdu cez zastávku SAV a dôjde tak k väčšej časovej úspore pre cestujúcich.
"Od preferencie MHD očakávame tiež ušetrenie jedného vozidla do výpravy denne, čím sa znížia náklady na prevádzku MHD približne o 50.000 eur ročne. Vyhradenie pravého pruhu pre BUS spolu s úpravou signálneho plánu nám zároveň umožní predĺžiť zelenú od Štefánikovej," podotkol magistrát. Deklaruje, že týmto opatrením dosiahne distribúciu áut z jedného (ľavého) jazdného pruhu pred križovatkou s Križkovou do smeru na Šancovú a do dvoch pruhov v smere na Pražskú za zastávkou SAV.
(TASR)