Nové pravidlá parkovania: Vallo dnes prezradil detaily, ako budeme platiť!

11.4.2019
0

Zdroj: TASR

Páčil sa vám článok?

Potvrdené! Za jedno auto zaplatíme 49 eur, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur ročne. Matúš Vallo dnes za prítomnosti starostov mestských častí predstavil ďalšie detaily novej parkovacej politiky, ktorá má začať platiť v Bratislave od roku 2020. Starostovia ho v tomto zámere podporili. Aké zmeny nás čakajú?

O novej parkovacej parkovacej politike by mali mestskí poslanci rozhodovať v júni, začať zavádzať by sa mala v druhom polroku 2020. Nemá platiť vo všetkých mestských častiach. Má sa to dotknúť pätiny áut v hlavnom meste. Magistrát navrhuje štyri tarifné pásma za hodinové parkovania, kde sa má platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. 

"Návrh sme konzultovali s odborníkmi, so starostami mestských častí a poslancami a panuje v tom zhoda. Parkovacia politika v Bratislave je nevyhnutnosť," povedal dnes Vallo.

Zdroj: FB Bratislava

​"Parkovacia politika má chrániť rezidentov a zabezpečiť im parkovacie miesto v okolí svojho bydliska. Pokiaľ budú držitelia rezidenčných kariet chodiť do inej mestskej štvrte, majú denne nárok na dve hodiny parkovania zadarmo. Dlhší čas bude spoplatnený hodinovou sadzbou podľa konkrétnych zón," vysvetlil Vallo. 

Ako nám Vallo potvrdil, ak napríklad bývate v Petržalke, no trvalý pobyt máte nahlásený v inej mestskej casti Bratislavy, podľa návrhu môžete žiadať o parkovaciu kartičku iba na zónu vášho oficiálneho trvalého bydliska. Starosta Petržalky Ján Hrčka však vyjadril názor, že by sa mohlo uvažovať aj o iných možnostiach pre Bratislavčanov, je to však vec na diskusiu. 

Rezidenti si majú teda za parkovaciu kartu zaplatiť za prvé auto v domácnosti 49 eur za rok, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur za rok.  

​Karty sa budú vydávať na jednu domácnosť, pričom maximálne vám môžu vydať tri. S kartičkou budete parkovať zdarma vo vlastnej parkovacej zóne, kde bývate, v iných lokalitách budete mať teda zdarma iba prvé dve hodiny. A aj to iba s jedným autom. Následne budete platiť rovnako ako mimobratislavskí vodiči. 

Ak parkujete vo vlastnej garáži, nemusíte platiť nič. Ak však chcete využívať výhody parkovacej politiky, ako je napríklad možnosť parkovať dve hodiny zdarma v inej mestskej časti, bude vás prihlásenie do systému stáť desať eur. 

Pokiaľ ide o cezpoľných, ktorí bývajú v prenajatých bytoch a nemajú v hlavnom meste trvalý pobyt, do systému sa zapojiť nemôžu a musia platiť plné parkovné podľa hodinových sadzieb v jednotlivých zónach.

​Kde presne, teda na ktorých parkovacích miestach, budú nové pravidlá platiť, by si mali rozhodnúť samotné mestské časti, pričom širšie centrum by malo byť spoplatnené 12 hodín denne, od ôsmej ráno do ôsmej večer. Okrajové časti by zas mali spoplatniť parkovanie večer.

„Uvedomujem si, že parkovacia politika je nepopulárna a veľmi ťažká téma a aj preto sa ju doteraz žiadnemu vedeniu Bratislavy nepodarilo prijať.  Som pripravený s celým tímom mnoho hodín vysvetľovať všetky detaily parkovacej politiky. Musíme začať, inak nám problém dopravy prerastie cez hlavu. Do zavedenia rezidentského parkovania máme viac ako rok a budeme sa na to pripravovať a komunikovať, aby každý vedel, čo ho čaká a mohol sa zariadiť. Sme presvedčení, že pre dopravu a život v Bratislave je to najlepšie, čo sme mohli urobiť,“ uviedol dnes Vallo.

Návrh zavádza aj abonentské karty, pričom za abonentov sa považujú podnikatelia so sídlom prevádzky v konkrétnej zóne alebo majitelia nehnuteľností v tejto zóne. Ceny abonentských parkovacích kariet budú diferencované podľa tarifných pásiem za hodinové parkovanie, od 1500 eur v centre až po 500 eur v okrajových štvrtiach.

Parkovacou politikou chce mesto Bratislava dosiahnuť viacero vecí:

- Chce uľahčiť rezidentom parkovanie v okolí svojho bydliska.

- Chce znížiť počet mimobratislavských áut, ktoré denne dochádzajú do Bratislavy, keďže vstup do mesta spojený s tým, že nechajú auto na celý deň odparkované na ulici v meste sa stane tou najdrahšou alternatívou.

- Chce zároveň odľahčiť dopravu v meste (podľa porovnateľných prieskumov až 12% všetkých jázd v meste tvorí hľadanie parkovacieho miesta) a tým zlepšiť aj kvalitu života obyvateľov a znížiť emisie. Mesto sa zaviazalo do roku 2020 znížiť emisie CO2 o 20% a jedným z konkrétnych opatrení Akčného plánu udržateľného energetického rozvoja je aj zavedenie parkovacej politiky

- A v neposlednom rade, financie, ktoré mesto získa z parkovacej politiky, pôjdu do rozvoja novej dopravnej infraštruktúry, vrátane parkovacích domov v tých zónach, kde problém s parkovaním pretrvá. Na parkovacej politike nebude profitovať žiadna súkromná firma. Realizovať ju bude 100%-ná mestská organizácia a kontrolovať dodržiavanie pravidiel parkovania bude zabezpečovať mestská polícia.

Zavedenie rezidentského parkovania bude postupné. Spustenie prvých zón je možné očakávať v  septembri 2020.

(ms)

Páčil sa vám článok?