Na dopravné značenie je primálo peňazí, ročne ide na jeho obnovu 6 - 7 miliónov

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Vodiči jazdiaci po bratislavských uliciach si určite všimli, že dopravné značenie v meste - či už vodorovné alebo aj zvislé - nie je v dobrom stave. Ako sme zistili, príčiny tohto stavu spočívajú v nedostatku financií.

Vodorovné dopravné značenie (teda najmä priechody pre chodcov, vodiace čiary, šípky a podobne) má na komunikáciách, ktoré má v správe mesto, na starosti firma Matadorfix, ktorá má s mestom uzatvorenú zmluvu do konca tohto roka. O tom, kto bude túto službu zabezpečovať v nasledujúcom roku, rozhodne súťaž. „Ročne sa na obnovu vodorovného dopravného značenia vynakladá šesť až sedem miliónov korún,“ povedal nám Štefan Malinovský z magistrátneho oddelenia cestného hospodárstva. „Dopravné značenie by malo vydržať rok, ale na frekventovaných úsekoch, najmä v zákrutách, sa vygumuje za podstatne kratší čas. Ak by sa malo obnoviť všetko dopravné značenie, ktoré má mesto v správe a údržbe, bolo by na to potrebných 40 miliónov korún.“

Nedostatok financií sa rieši tým, že na rovnakých miestach sa dopravné značenie obnovuje v dlhších intervaloch ako jeden rok, prípadne sa namaľujú len obrysy. Rýchlosť opotrebenia značenia vidno napríklad na Brnianskej: v smere z Patrónky do mesta, kde sa robilo v novembri 2002, je už prakticky nečitateľné. Podobné je to aj v prípade Lamačskej na úseku v okolí hypermarketu Tesco v Lamači - hoci dopravné značenie bolo v čase otvorenia hypermarketu na jar tohto roka nové, teraz je už nečitateľné. Problémová je aj Stromová ulica, po ktorej jazdí veľa trolejbusov a autobusov, Nábrežie arm. gen. Ludvíka Svobodu a ďalšie ulice. „Frekvencia dopravy je taká vysoká, že značenie vydrží maximálne rok,“ konštatoval Š. Malinovský, podľa ktorého dopravnému značeniu škodí aj prirýchla jazda vozidiel. Ako dodal, magistrát sa prioritne snaží udržiavať priechody pre chodcov, ktorých je asi 1250.

Problémy sa nevyhýbajú ani zvislému dopravnému značeniu, o ktoré sa (spolu s ďalšími zariadeniami, ako sú kovové kolíky, tzv. biskupské klobúky atď.) stará firma Mobilita. Zvislých dopravných značení v správe mesta je okolo 15-tisíc, na ich obnovu mesto vynakladá ročne šesť až sedem miliónov korún. Podľa Š. Malinovského sú značky neraz terčom útokov vandalov a asociálov, ktorí ich nosia do zberu, ale aj sprejerov. „Biskupské klobúky a kolíky zasa ničia vodiči,“ konštatoval.

Páčil sa vám článok?