Prebiehajú posledné prípravy na unikátny presun 5000-tonovej konštrukcie mosta
V týchto dňoch vrcholia prípravy na vari najdôležitejšiu fázu výstavby piateho mosta cez Dunaj, ktorou je otáčanie 231 metrov dlhej konštrukcie hlavného mostného poľa z ľavého brehu Dunaja na pilier v koryte rieky.
„Na konštrukcii sa uskutočňuje dopínanie závesov a protikorózna ochrana,“ povedal nám Ladislav Csáder, generálny riaditeľ akciovej spoločnosti Metro Bratislava, ktorá je investorom stavby. „Súčasne kontrolujeme všetky zvarové spoje. Najviac práce je však na vystrojení súlodia, pomocou ktorého sa bude most otáčať, na klzných dráhach na ľavom brehu a na pilieri v koryte Dunaja. Ide o stovky ton podporných konštrukcií, osadenie navijakov lán, ktoré budú konštrukciu pri otáčaní držať a vystrojenie klzných teflónových plôch na presun konštrukcie na súlodie.“
Je predpoklad, že pri vhodných poveternostných podmienkach a stave hladiny Dunaja, prebehne otáčanie konštrukcie medzi 9. a 14. septembrom. „Na tieto dni už vydala Dunajská komisia zákaz plavby v priľahlom úseku Dunaja,“ uviedol L. Csáder. „Celá operácia je naplánovaná na viac dní. V prvej fáze sa voľný koniec konštrukcie presunie po klzných dráhach na súlodie. V druhej sa urobí otočenie - zaplavenie naprieč korytom Dunaja a v poslednej sa konštrukcia posunie zo súlodia na pilier číslo 10.“
Celé hlavné pole, ktoré sa bude otáčať, váži úctyhodných 5000 ton. Ako nám povedal L. Csáder, tento spôsob osadenie konštrukcie nad vodný tok sa už vo svete viackrát realizoval, zatiaľ však na podstatne menších mostoch, ako je naša konštrukcia s rozpätím 230 metrov.
A aké sú riziká chystanej operácie? „Pre operáciu je spracovaný podrobný technologický predpis, ktorý sa opakovane overuje,“ vysvetlil L. Csáder. „Problémom môžu byť podľa môjho názoru najmä vonkajšie podmienky, ktoré nevieme ovplyvniť, ani dostatočne presne predpovedať. A to je vodný stav Dunaja a sila vetra. Sú to okolnosti, ktoré môžu celú operáciu prerušiť, spomaliť a v krajnom prípade vyvolať aj zmenu termínu.“
L. Csáder sa vyjadril aj k otázke zvýšenia predpokladaných nákladov na stavbu mosta o 680 miliónov korún. „Pôvodný odhad nákladov bol stanovený štátnou expertízou v roku 1999,“ uviedol. „Rátal so sadzbou DPH vo výške do 10 percent a nárastom cien vstupov nižším, ako je skutočnosť. Zmenou rozpočtu stavby sa zohľadní reálna zmena sadzby DPH na 19 percent. Súčasne sa zohľadní aj reálny nárast cien základných vstupov, ktorý v miere, akej sme svedkami, pri spracovaní expertízy nikto nepredpokladal. Najvypuklejšie sa to prejavuje v cenách nafty a stavebnej ocele. Treba zdôrazniť, že takéto navýšenie je v plnom súlade s tendrovými podmienkami a s platnou zmluvou so zhotoviteľom stavby. Ide vlastne o zohľadnenie vonkajších vplyvov, ktoré v čase zostavenia predpokladaných nákladov objektívne neboli a ani nemohli byť správne odhadnuté.“