Spor pre platobné karty ako električenky: Podľa ministerstva môže postup dopravného podniku narobiť škody
Zdroj: DPB
Postup Dopravného podniku Bratislava pri zavedení možnosti využívať platobné karty aj ako električenku nepovažuje ministerstvo dopravy za korektný. Reaguje tak na rozhodnutie DPB zaviesť túto službu a nečakať na svojich partnerov v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji, hoci tí vyzývali na spoluprácu a vzájomnú kompatibilitu.
Takýto postup nie je podľa ministerstva korektný jednak voči cestujúcemu, ktorému to spôsobí nové komplikácie, a tiež aj voči ostatným dopravcom v IDS BK, ktorí budú vnímaní ako nepripravení na takýto krok a inovácie. "V rámci IDS BK by jednotliví partneri mali v maximálnej možnej miere postupovať koordinovane a zavádzanie zmien realizovať najmä v prospech cestujúceho, aby systém fungoval spoločne a v duchu najnovších trendov," povedala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.
Ministerstvo dopravy upozornilo ostatných objednávateľov a DPB na možné riziko tohto kroku. Cestujúci si totiž môže na bankomatovú kartu nahrať iba cestovný lístok na bratislavské zóny (100+101) a nemôže tento predplatný cestovný lístok využiť v dopravných prostriedkoch iných dopravcov v rámci týchto zón. "Teda nemôže na cestovanie v rámci mesta využiť prímestský autobus alebo vlak z dôvodu, že ostatní dopravcovia nemajú zariadenia na čítanie bankomatových kariet. Existuje možnosť, že cestujúci začnú vnímať integrovaný dopravný systém za nespoľahlivý, neprehľadný a zbytočný," podotkla Ducká.
Spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), koordinátor IDS BSK, pre TASR uviedla, že od minulého roka vedie rokovania o tomto kroku hlavného mesta a DPB. Ten podľa nej nie je v súlade so systémom integrovanej dopravy a so zmluvnými vzťahmi, ktoré sú uzatvorené medzi jednotlivými partnermi.
"Na to, aby mohli cestujúci plnohodnotne využívať integrovanú dopravu v Bratislavskom kraji, všetky cestovné lístky a jednotné prepravné podmienky musia platiť u všetkých zapojených dopravcov," uviedla hovorkyňa BID Eva Kukurová. Autobusový dopravca Slovak Lines, ktorý je zapojený do systému IDS BK taktiež, zdôraznil, že pri integrovanej doprave je nevyhnutná spolupráca a kompatibilita systémov. "Na koordinátora (BID) by mali smerovať iniciatívy jednotlivých dopravcov zapojených do IDS BK v oblasti inovácií. Každé zásadné rozhodnutie o zmene zákazníckych systémov má podliehať schváleniu všetkých účastníkov dohody, čo je podchytené i zmluvne," povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
Generálny riaditeľ DPB Milan Urban argumentuje, že čakali veľmi dlho na ostatných dopravcov a aj na spoločnosť BID, ktorá podľa jeho slov tému platobnej karty ako nosiča cestovného lístka otvorila v polovici roka 2016. "V januári 2017 sme požiadali BID, aby bol tento produkt zavedený v rámci IDS BK. Keďže reakcia nebola taká, akú sme očakávali, tak sme sa do projektu pustili vlastnými silami," priblížil s tým, že systém je pre ostatných partnerov otvorený. DPB je podľa Urbana pripravený znášať akékoľvek následky vo vzťahu k svojim záväzkom v IDS BK. "Z môjho pohľadu však nejde o porušenie zmlúv," podotkol generálny riaditeľ.
(TASR)