Kontrola tunela možno ukáže, kto spravil chybu

9.11.2006
Páčil sa vám článok?

Kontrolný deň ministra dopravy na tuneli Sitiny na prelome novembra a decembra možno odhalí príčiny problémov pri prestavbe cesty, ktorú majú napojiť na tunel na Lamačskej ceste.

 Na stavebno-technické problémy pri výstavbe diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré Grunty poukázal ešte v druhej polovici októbra minister dopravy Ľubomír Vážny. „Kontrolný deň na tomto úseku povie, či sa nám podarí dať tunel do predčasného užívania v novembri 2006, alebo či to bude až na jar 2007,“ uviedol. Ako dodal, analyzuje sa, či je to chyba projektanta, geologického prieskumu, alebo či je za tým neprofesionálny prístup investora. Nevylúčil ani nepredvídateľné okolnosti. Minister chce poznať vinníka a vyvodiť voči nemu dôsledky.

Investorom stavby je Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a podľa informácií jej hovorcu Marcela Jánošíka sa po odstránení konštrukčných vrstiev vozovky zistilo, že podložie cesty je neúnosné kvôli vysokej hladine spodnej vody. Preto musí byť vrstva podložia hrubšia o 60 centimetrov, teda z pôvodnej hrúbky 40 centimetrov má vzniknúť až 100-centimetrová, aby sa dosiahla potrebná únosnosť. V súvislosti s touto výmenou podložia pod násypovým telesom existujúcej diaľnice sa podľa Jánošíka predpokladalo, že ak počas 30 rokov nedošlo k žiadnym poruchám (sadanie, praskliny), je teleso vozovky dostatočne stabilizované a únosné. Pripomenul, že cena diela je podľa zmluvy 3,5 miliardy korún a kompletné vyčíslenie bude možné až po ukončení výstavby a fakturácii. Ako ďalšie príčiny zvýšenia pôvodnej zmluvnej ceny označil valorizáciu a zmeny únikových ciest vyvolané legislatívou týkajúcou sa bezpečnosti prevádzky tunela, čo malo za následok drahšiu technologickú časť tunela.

Tunel Sitiny mal byť sprejazdnený ešte v tomto roku. Oficiálne ukončenie stavby je plánované na koniec mája 2007, no na predčasné otvorenie tunela čakali s nádejou mnohí motoristi. Pravdepodobne sa však nedočkajú.

Po stavebnej stránke je tunel hotový už rok. V súčasnosti sa inštalujú technológie - dopravné značenie, osvetlenie či protipožiarne zariadenia, dokončené sú aj káblové rozvody a vidno aj semafory. Tunel tvoria dve samostatné rúry, každá má dva jazdné pruhy. Sú prepojené únikovými chodbami na piatich miestach, z toho jedno je zväčšené pre prejazd vozidla záchranných služieb. V každej z nich je jeden núdzový záliv. Spravidla každých 150 metrov sú SOS výklenky a každých 90 metrov požiarne výklenky.

Páčil sa vám článok?