FOTO Zrušená linka číslo 97: Preverili sme, koľko ľudí sa ňou vozí
Zdroj: ms
Iba v máji zavedená linka číslo 97, ktorá spája Petržalku s Mlynskými nivami, od pondelka končí. My sme sa ňou dnes ráno previezli, zistili a nafotili, ako ju ľudia využívajú.
Linka 97 mala byť alternatívou ku skrátenej linke 95, ktorá spájala Petržalku so Starým Mestom. Pred jej spustením sa však dohodlo, že počas troch mesiacov jej skúšobnej prevádzky by mala byť preskúmaná jej využitie cestujúcimi. A keďže využívaná podľa meraných dát nebola, poslanci rozhodli o jej zrušení. Naposledy sa ňou môžete odviezť v nedeľu. Jej vyťaženosť v sledovanom období bola na úrovni 3,4 percenta, pričom u ostatných liniek MHD to býva okolo 30-40 percent.
Linku 97 sme dnes vyskúšali pred deviatou ráno, čo je ešte čas dopravnej špičky. Najskôr sme sa odviezli smerom do Petržalky zo zastávky Panorama City. Vo vozidle Sor City NB 18, ktoré má celkovú kapacitu 150 ľudí, sa viezli traja cestujúci, čo predstavuje vyťaženosť dve percentá. Na druhom brehu Dunaja, na zastávke Farského v smere ďalej do Petržalky pristúpilo ďalších cca osem ľudí.
Samozrejme, väčší nápor sme očakávali smerom do mesta. Tu sa vo vozidle viezlo po deviatej ráno 24 cestujúcich, čo predstavuje vyťaženosť 16 percent. Cestujúcich sme sa pýtali, či im bude táto linka od pondelka chýbať. „Strašne. Stojí mi rovno pri dome a dovezie ma priamo k práci. Teraz budem musieť prestupovať a cesta sa mi poriadne predĺži,” tvrdila nám mladá slečna. Naopak, postaršia cestujúca, ktorá nastúpila na Farského, priznala, že túto linku prakticky nevyužíva, lebo ju do mesta oveľa jednoduchšie dopraví električka. Výnimočne linkou cestoval i mladý muž, ktorý nebol z Bratislavy a potreboval sa dostať na Mlynské nivy.
Zaujímalo nás, či by riešením namiesto zrušenia linky nebolo nahradenie kĺbových autobusov menšími vozidlami, prípadne predĺženie intervalov medzi jej vozidlami. „Linka č. 97 má s linkou č. 95 v totožnom petržalskom úseku Vyšehradská – Farského vysoký dopyt, ktorý by nebolo možné pokryť menšími vozidlami, zatiaľ čo dopyt od Farského po Autobusovú stanicu je minimálny. Ak by boli na linke č. 97 nasadené vozidlá s menšou kapacitou, v petržalskom úseku by tak vozidlá nedokázali vykryť dopyt cestujúcich. Predĺženie intervalu linky č. 97 by nebolo riešením, nakoľko cestujúci by využili súbežné linky v lepšom intervale v spojení s autobusovou stanicou a nečakali by na linku č. 97 – t.j. na autobusovú stanicu by sa prepravili napríklad linkou č. 88, čím by vyťaženosť linky č. 97 nevzrástla,” vysvetlila hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová.
FOTOGALÉRIA:
Od pondelka 13. novembra sa teda touto linkou už neodveziete. Ako informoval portál imhd.sk, náhradu v úseku Farského - Vyšehradská zabezpečí linka 95, ktorá bude premávať so skrátenými intervalmi medzi spojmi. Pri ceste do centra mesta je možný prestup na električkové linky 1 a 3 na zastávke Farského. Pri ceste k autobusovej stanici je možné prestúpiť z linky 95 na linku 88 na zastávke Námestie hraničiarov.
Linka 97 premáva z Vyšehradskej ulice až po zastávku Farského na Bosákovej ulici po identickej trase linky 95, aj s obsluhou jednotlivých zastávok. Od zastávky Farského pokračuje v trase cez Bosákovu, Most Apollo, až na Mlynské nivy na autobusovú stanicu. Naspäť sa do Petržalky sa vracia cez Landererovu a Most Apollo. O vznik tejto linky požiadalo koncom marca primátora mestské zastupiteľstvo. Poslanci tak reagovali na petíciu s takmer 3300 podpismi za obnovenie pôvodnej trasy linky 95 na Šafárikovo námestie. Jej trasa bola totiž po otvorení Starého mosta a novej električkovej trate do Petržalky skrátená v druhej polovici júla po Muchovo námestie. Obnovenie pôvodnej trasy však nie je možné pre proces čerpania eurofondov na prvú etapu električkovej trate do Petržalky.
(ms)