Lanovka zo Železnej studničky na Kolibu možno bude premávať už na budúci rok

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Mestská časť Bratislava - Nové Mesto skúma možnosti rekonštrukcie sedačkovej lanovej dráhy Koliba -Železná studnička. Naposledy sa o tejto téme hovorilo na rokovaní novomestskej miestnej rady 22. júna.

Po niekoľkoročnom márnom úsilí o zverenie pozemkov pod lanovkou do správy mestskej časti, v záujme opätovného sprevádzkovania sedačky spájajúcej dve uvedené lokality, konečne blýska na lepšie časy. Ako nás informovala hovorkyňa novomestského starostu Valéria Reháčková, základným predpokladom na realizáciu tohto nepochybne náročného projektu je rovnaký názor starostu Nového Mesta Richard Frimmel a primátora Bratislavy Andreja Ďurkovského nielen na prípravu a následné sprevádzkovanie zariadenia, ale aj časového horizontu, ktorý odhadujú na rok. V záujme dôkladného zhodnotenia situácie a posúdenia všetkých reálnych možností absolvujú v najbližšom období zástupcovia samosprávy mnohé náročné rokovania s odborníkmi z oblasti statiky, dráhového ústavu a prevádzkovateľmi podobných zariadení. Podmienkou na realizáciu tohto zámeru je, samozrejme, najmä majetkovo-právne vyrovnanie a získanie potrebných finančných prostriedkov.

V prípade odkúpenia pozemku a stavieb by bola následnou etapou rekonštrukcia technológií (vrátane nového strojového zariadenia), objektov stavieb (horná a dolná stanica lanovky), elektrických rozvodov (nová trafostanica...) a podobne.

Dokumentácia k sedačkovej lanovej dráhe na Železnej studničke bola schválená v r. 1976, takže lanovka by mohla mať nárok aj na vyhlásenie za národnú technickú pamiatku. Hodinová kapacita dvojsedačky na Kolibe bola 560 osôb za hodinu, čo v Bratislave bude ešte dlho stačiť. V čase výstavby bola norma zaťaženia vyššia ako dnes, čo znamená, že aj z tohto hľadiska je rekonštrukcia pôvodnej lanovky reálna.

Ako starosta R. Frimmel zdôraznil, treba si uvedomiť, že vložené investície (len výkup odhaduje na 20 miliónov korún) sa nikdy nevrátia, ale aspoň vlastné náklady na prevádzku by mali byť kryté vstupným. Celková suma za rekonštrukciu lanovej dráhy sa zatiaľ presne stanoviť nedá. V prípade vyhovujúcich technických a bezpečnostných parametrov jestvujúcich nosných stĺpov, pätiek a základov staníc, stane sa rekonštrukcia celoročne prevádzkovanej lanovky reálna.

Starosta zdôraznil, že od zámeru ustúpi len v prípade, ak nebude záruka všetkých požadovaných technických a bezpečnostných parametrov, čo je takmer prísľub, že do roka lanovka v Bratislave opäť pôjde.

Páčil sa vám článok?