Ako zlepšiť fungovanie MHD? Toto navrhuje občianske združenie Lepšia doprava
Zdroj: TASR
Systém verejnej dopravy v kraji nie je v skutočnosti integrovaný, tvrdí občianske združenie Lepšia doprava. A prichádza s návrhmi, ako fungovanie MHD zlepšiť.
„V Bratislavskom kraji nemáme integrovaný dopravný systém, ale len integrovaný tarifný systém,“ tvrdí predseda združenia Martin Fundárek. To znamená, že cestujúci môžu cestovať s rôznymi dopravcami na jeden lístok. Integrovaná doprava však musí podľa neho zabezpečovať aj ďalšie veci. Je to najmä zabezpečenie nadväznosti spojov, a to jednak koordináciou cestovných poriadkov, aby spoje na seba nadväzovali aj operatívnym dispečerským riadením. Teda aby na zmeškaný spoj prípoj podľa možností počkal. IDS BK však nemá centrálne dispečerské pracovisko a každý dopravca si riadi svoje spoje izolovane.
Ďalej je to podľa občianskeho združenia zabezpečenie pravidelnej dopravy v dostatočnom rozsahu. Lepšia doprava tvrdí, že hodinový interval osobných vlakov v špičke a dvojhodinový mimo špičky je nedostatočný. „Takýto interval nie je dostatočne atraktívny. Ak človek potrebuje niekde byť o pol desiatej a pri ceste vlakom môže prísť o ôsmej alebo až o desiatej, a vidinu podobnej straty času má aj pri návrate, radšej sadne do auta,“ hovorí Fundárek.
Upozorňuje, že v prímestskej autobusovej doprave na drvivej väčšine liniek žiadny interval nie je, spoje sú vedené z pohľadu cestujúceho v náhodnom čase a trasy spojov jednej linky sú rôzne. „Ako sa má chudák bežný cestujúci vyznať napríklad v cestovnom poriadku linky 102408 Bratislava – Nový Život – Čenkovce, ktorá má v jednom smere 72 spojov a 26 variantov trasy?“ uvádza Fundárek príklad zložitosti systému prímestskej dopravy. Problémom je podľa Lepšej dopravy aj spojenie vo večerných hodinách. „Ako presvedčiť obyvateľa Vysokej pri Morave, vzdialenej 15 km od okraja Bratislavy, aby používal verejnú dopravu, keď mu posledný spoj domov ide o štvrť na deväť?“ pýta sa Fundárek. Podľa OZ treba optimalizovať dopravu, redukovať zbytočné súbehy autobusov s vlakmi a ušetrené kilometre použiť na rozšírenie obsluhy obcí aj mimo doterajších hodín.
V kraji treba tiež podľa Fundárka vybudovať prestupné body medzi jednotlivými druhmi dopravy a zabezpečiť využívanie existujúcich. Je čudné, že napríklad na modernizovanú zastávku autobusov pri pezinskej železničnej stanici väčšina autobusov nezachádza.
Lepšia doprava sa definuje ako občianske združenie nezávislých odborníkov na dopravu.
(ts, ms)