Na rozvoj dopravy pôjde päť miliárd
Do roku 2006 sa má na dopravu vynaložiť päť miliárd korún (najväčšiu časť prostriedkov si vyžiada výstavba mosta Košická a diaľnic), na bývanie 640 miliónov korún. Vyplýva to z programu rozvoja mesta na roky 2004 - 2006.
Na plnení programu sa podieľajú jednotlivé sekcie a oddelenia magistrátu, mestské organizácie a mestské časti. Generálny investor Bratislavy, mestská investorská organizácia, pripravuje a realizuje rozvojové stavby v oblasti dopravy a bývania. GIB sa podieľa v oblasti dopravy na príprave a realizácii stavieb v objeme 1,05 miliardy, v oblasti bývania v objeme 400 miliónov korún. „Pre nás to znamená zabezpečiť prípravu a realizáciu viac ako 50 stavieb,“ povedal nám Kamil Beladič, poverený riadením GIB. „Prioritne sa zabezpečujú väčšie stavby, ktoré riešia dopravu z hľadiska celomestského, ale aj stavby pre jednotlivé mestské časti. Spolufinancovanie mestských častí na príprave stavieb urýchľuje ich prípravu.“
Ako dodal, v oblasti bývania sa v roku 2005 očakávajú zmeny v podpore od štátu. Dnes je ťažké odhadnúť, koľko bytov (nájomných, okrem už rozostavaných 95 bytových jednotiek na Janotovej ulici), bude začatých v roku 2005. V príprave je 100 bytových jednotiek. Z väčších dopravných stavieb K. Beladič spomenul prípravu cestných stavieb Rybničná II. etapa a Na pántoch. Komunikácie sú v katastrálnom území mestských častí Vajnory a Rača. Dnes už je v prevádzke I. etapa Rybničnej ulice. Stavba má zlepšiť dopravný vstup do mesta zo severovýchodu a vylúčiť ťažkú dopravu z Vajnor. „Predĺžením Rybničnej ulice až po bývalé BEZ a štátnu cestu číslo 502 (Rača - Svätý Jur - Pezinok) sa vytvorí bezpečnejšia preprava v tomto úseku a zlepší sa príjazd na diaľnicu cez diaľničný privádzač nad cestou na Senec,“ vysvetlil K. Beladič, podľa ktorého sa sprevádzkovaním tejto časti komunikácie (2006-2007) zníži dopravná záťaž cez Raču až po Račianske mýto.
Novou komunikáciou Na pántoch (súbežnou so železnicou Bratislava - Trnava) v úseku od Mäsokombinátu Kabát po ulicu Pri Šajbách (Východná stanica) sa docieli vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy do priemyselného areálu v Rači z Púchovskej ulice, sčasti sa zlepší i životné prostredie a vytvorí sa predpoklad pre ďalšiu výstavbu v priestore komunikácie. Po sprevádzkovaní tejto komunikácie bude nákladná doprava z komunikácie Pri Šajbách vylúčená.
Veľký význam pre odbremenenie časti dopravy z Bajkalskej ulice bude mať predĺženie Tomášikovej ulice v úseku Zátišie. „V súčasnosti sa robia prieskumné a konzultačné činnosti,“ uviedol K. Beladič. Ako upozornil, dosiaľ nie je rozhodnuté o zrušení železnice po stanicu Filiálka. Príprava bude v dvoch alternatívach. Vyústenie tejto časti Tomášikovej bude na Račianskej, v mieste čerpacej stanice pohonných hmôt Slovnaft.