Taxikári vyrazia na protestnú jazdu. Pôjdu minimálnou rýchlosťou!
Bratislavskí taxikári sa rozhodli svoje protesty voči alternatívnej konkurencii, ktorú považujú za nekalú, pritvrdiť. V stredu 26. apríla vyrazia hromadne do ulíc a po obchvate sa budú pohybovať rýchlosťou iba 65 km/h.
Protestnú jazdu organizuje novozaložené občianske združenie Koncesovaných taxikárov a zakladateľ stránky Stop Uber na Slovensku. Práve na tejto stránke zverejnili iniciátori protestu pozvánku pre svojich kolegov.
„Stretneme sa pri OC Danubia o 9.00 h, odkiaľ zahájime jazdu po obchvate minimálnou povolenou rýchlosťou. Keďže pôjde o protest formou jazdy, veríme, že účasť bude veľká,“ píšu organizátori v pozvánke. Taxikári chcú ísť po obchvate rýchlosťou 65 km/h, ale iba v pravom pruhu, aby proti sebe nepoštvali ostatných vodičov. Od OC Danubia v Petržalke sa plánujú po obchvate presunúť na kruhový objazd v Lamači.
Taxikári protestujú najmä proti konkurencii, ktorá funguje cez mobilné aplikácie, typickým príkladom je služba Uber. Proti Uberu sa snažili zasiahnuť už 10. marca. Autá jazdiace pre Uber vtedy oblepovali nálepkami. „Včera sa konala úspešná nálepková akcia proti nelegálne pracujúcim vodičom Uber. Pôvodne som zháňal do 10 taxikárov. Stretlo sa nás bezmála 50!!! Toto je len začiatok, budeme robiť všetko preto, aby Uber vypadol z nášho mesta, alebo zlegalizoval svoju činnosť! Podľa zákona č. 56/2012 musí byť vozidlo označené aspoň na pravej aj ľavej strane prednych dverí!“ napísal v marci po akcii na sociálnu sieť jeden z organizátorov protestu a pripojil i fotografiu auta oblepeného nálepkami „Stop illegal transport Uber“. „Uber je spoločnosť, ktorá ani nie že zamestnáva, ale spolupracuje s ľuďmi, ktorí sa hrajú na taxikárov, bez licencie, preukazu, taxametra, psychotestov atď,“ tvrdia oficiálni taxikári.
O vojne proti Uberu sme písali TU.
Vyjadriť svoju nespokojnosť s nečinnosťou úradov prišli taxikári aj pred Primaciálny palác, teda sídlo primátora, a to 11. apríla. Zišlo sa ich asi 60. „Hovoríme, že toto nie je posledný protest. Budeme pokračovať ďalej a budeme to stupňovať. Bude to pravidelnejšie. Pokiaľ nebudú konať, budeme takto vyjadrovať svoj nesúhlas,“ priblížil vtedy jeden z organizátorov Matej Krampl, podľa ktorého majú byť protestné akcie apelom na úrady a inštitúcie, aby začali konečne túto problematiku riešiť.
Hlavné mesto však argumentuje, že na riešenie týchto problémov nemá dostatočné kompetencie. Cez mestskú políciu môže podľa hovorkyne magistrátu Zuzany Onufer kontrolovať len klasické taxislužby, a nie neoznačené autá Uber-u. S ohľadom na platnú legislatívu však mesto podľa hovorkyne pripravuje v spolupráci s mestskou políciou postup riešenia vzniknutej situácie, aby bolo možné kontrolovať aj vodičov Uber-u. „Mesto komunikovalo s magistrátmi Prahy a Brna, ktoré tiež riešili tento problém a podobne budeme postupovať aj my,“ uviedla Onufer.
Podľa hovorkyne Uber SR a ČR Miroslavy Jozovej ale partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s direktívou EÚ a registrovaných používateľov platformy spájajú so spoľahlivými a bezpečnými poskytovateľmi prepravy. Tí sú legálne zaregistrovaní a plniť si majú všetky daňové povinnosti, pričom preprava je tiež transparentná. Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uber nemôžu využívať žiadne privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb. Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uber-u podľa spoločnosti iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva populárnejšou.
(ms, Foto: FB Stop Uber)