Budeme po časti diaľnice D2 jazdiť zdarma?
Mestská časť Záhorská Bystrica sa spoločne s mestom Stupava a obcami Borinka a Marianka obrátila na ministerstvo dopravy a výstavby so žiadosťou o nespoplatňovanie úseku diaľnice D2 od križovatky Lamač po križovatku Stupava-juh.
Záhorská Bystrica chce týmto spôsobom riešiť nárast dopravného zaťaženia v mestskej časti, ktorý súvisí s výstavbou novej svetelnej križovatky na uliciach Bratislavská - Čsl. tankistov.
Samosprávy žiadajú rezort o dočasné nespoplatňovanie diaľničného úseku od marca do mája tohto roku pre osobné autá. „Toto dočasné opatrenie by pomohlo odľahčiť neúnosnú dopravnú situáciu, ktorá vznikla s budovaním svetelnej križovatky, rovnako tak by zlepšilo prístup do Bratislavy i vodičom z Marianky, Borinky či Stupavy, ktorí využívajú pri ceste do hlavného mesta tranzit cez Záhorskú Bystricu,“ napísal v liste ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa.
Šéfa dopravného rezortu žiada o prehodnotenie rozhodnutia Národnej diaľničnej spoločnosti (NSD), na ktorú sa už vo februári so žiadosťou o dočasné nespoplatnenie diaľnice obrátil Generálny investor Bratislavy (GIB)- realizátor výstavby svetelnej križovatky.
GIB adresoval žiadosť s tým, že podnet presmerovať tranzit počas budovania križovatky na diaľnicu predniesli zástupcovia Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave pri rokovaní o dopravných obmedzeniach počas výstavby. Práce na križovatke si vyžiadali čiastočnú uzáveru Bratislavskej ulice. V smere do Bratislavy je doprava vedená po tejto komunikácií striedavo v oboch jazdných pruhoch, v smere do Stupavy je presmerovaná na miestne komunikácie v mestskej časti. Výstavba sa začala 8. marca, práce majú trvať do 31. mája.
NDS v odpovedi žiadosť zamietla s tým, že v uvedenom úseku diaľnice sa nachádza kontrolný systém portálu úhrady diaľničnej známky. Diaľničiari uviedli tiež, že žiadosti nemôžu vyhovieť „i s prihliadnutím na fakt, že existuje iná obchádzková trasa“.
O trvalé nespoplatnenie diaľnice D2 v úseku Lamač - Stupava-juh pre osobné autá žiadali starostovia Lamača i Záhorskej Bystrice, s podporou ďalších samospráv už viackrát. Argumentovali tým, že obyvatelia z okolitých miest a obcí, ktorí neplatia úhradu za používanie diaľnice, využívajú pri ceste do a z hlavného mesta tranzit cez Záhorskú Bystricu a Lamač, čo spôsobuje neúmerné dopravné zaťaženie, zvýšený hluk a celkové zhoršenie životných podmienok obyvateľov týchto mestských častí. Ministerstvo požiadavke nevyhovelo ani pri poslednom pokuse na jeseň 2014, keď sa k iniciatíve mestských častí a okolitých obcí na severozápadnom okraji Bratislavy pripojil aj magistrát hlavného mesta.
(TASR, Foto: googlemaps)