Verejná doprava potrebuje razantnú zmenu
Cestujúca verejnosť, ale aj viacerí odborníci sa zhodujú na tom, že úroveň bratislavskej mestskej verejnej dopravy je čoraz horšia, hoci ceny cestovného sa vyšplhali do neprijateľnej výšky.
Aj v kritických listoch, ktoré nám zasielajú naši čitatelia, sa opakuje myšlienka, že kvalita služieb cestujúcej verejnosti v Bratislave sa od roku 1989 nielenže nezlepšila, ale je jednoznačne horšia ako za čias reálneho socializmu. Prejavuje sa to nielen v kultúre cestovania, ktorá hlboko zaostáva za Prahou, Viedňou či Budapešťou, ale napríklad aj na štruktúre existujúcich liniek MHD. Ešte pred niekoľkými rokmi nebol problém dostať sa bez prestupovania z jedného konca mesta na druhý, napríklad z Ružinova do Dúbravky (v tomto konkrétnom príklade dokonca existovali dva možné spôsoby), dnes to už možné nie je. Systém liniek MHD bol zámerne zmenený tak, aby tí, ktorí používajú cestovné lístky na jednu cestu, boli nútení použiť ich pri rovnakých cestách väčšie množstvo ako predtým, z čoho profituje dopravný podnik. Súčasná cena tridsaťminútového cestovného lístka je 18 korún, čo v porovnaní so začiatkom 90. rokov, keď cestovný lístok (ktorý - nota bene - platil bez časového obmedzenia) stál jednu korunu, predstavuje zvýšenie ceny o neuveriteľných 1700 percent! V takejto miere sa od novembra 1989 na Slovensku nezvýšila cena žiadneho tovaru či služby bežnej potreby a nemožno to vierohodne zdôvodniť narastajúcimi cenami energií, palív, zvyšujúcimi sa prevádzkovými nákladmi dopravného podniku, zaostávaním miery nárastu štátnej dotácie na mestskú verejnú dopravu za mierou nárastu inflácie či akýmikoľvek inými argumentmi. (Keď už hovoríme o štátnych dotáciách, v dopravnom podniku boli zistené závažné nedostatky v hospodárení s týmito prostriedkami - o výsledkoch kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR informujeme na inom mieste). Manažment dopravného podniku má pritom podľa našich informácií veľmi slušné platy, o ich výške nás napriek tomu, že sme o to požiadali, dopravný podnik odmietol informovať s odôvodnením, že „mzdy zamestnancov DPB, a. s. nie sú vyplácané z verejných prostriedkov a informovať o nich nespadá do povinností DPB, a. s. a nie je v súlade s vnútropodnikovými mzdovými predpismi a platnou kolektívnou zmluvou, ktoré ich označujú za dôverné“.
Všetky tieto a mnohé ďalšie skutočnosti - vrátane výsledkov hospodárenia dopravného podniku - vedú k záveru, že mestská verejná doprava v Bratislave potrebuje zásadné, radikálne a systémové zmeny. Na ich začiatku by mal byť hĺbkový audit, ktorý by presne preukázal, v akom stave sa táto akciová spoločnosť, ktorej zriaďovateľom je mesto, vlastne nachádza a akým smerom by sa jej fungovanie malo uberať v budúcnosti.