Celomestský parkovací systém zastavili poslanci KDH a Smeru-SD
Mestské zastupiteľstvo minulý týždeň prekvapujúco neschválilo nový celomestský systém parkovania. Väčšina poslancov totiž nepodporila návrh na zmenu dodatku k štatútu mesta, ktorý mal umožniť mestským častiam prevádzkovať parkovanie aj na mestských komunikáciách, a ktorý mal rozdeliť výnos z poplatkov za parkovanie medzi mesto a mestské časti. Primátor následne stiahol z rokovania návrh nariadenia o vymedzení úsekov miestnych komunikácií na dočasne parkovanie, o výške úhrady za dočasné parkovanie a spôsobe jej platenia.
V praxi to znamená, že niekoľkoročné úsilie zaviesť v Bratislave celomestský parkovací systém sa odkladá. Zmenu štatútu nepodporili poslanci za KDH a Smeru-SD. Kresťanskí demokrati už skôr ohlásili, ktoré zavedenie nového systému nepodporia. Zdržanlivý postoj poslancov Smeru-SD však bol prekvapením. Predseda poslaneckého klubu Smer-SD Slavomír Drozd vraví, že mesto netvoria len štyri veľké mestské časti, v ktorých mal systém odštartovať, ale je tu 17 mestských častí. „Parkovacia politika musí byť odsúhlasená všetkými,“ tvrdí Drozd.
ŽIADAJÚ SÚHLAS VŠETKÝCH ČASTÍ
Schváliť nový systém odporučilo šesť mestských častí, medzi nimi Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka, Devín, Jarovce a Rusovce. Nesúhlasilo s ním desať mestských častí, medzi nimi aj Ružinov, ktorý patrí tiež k veľkým častiam. „V Ružinove do toho neboli zahrnuté vnútroblokové účelové komunikácie, aj pri veľkých mestských častiach boli teda výhrady,“ uviedol poslanec Drozd. Ak budú všetky mestské časti súhlasiť, poslanci Smer-SD podľa neho budú hlasovať za. Presvedčiť ostatné mestské časti je podľa neho úlohou primátora.
Kresťanskí demokrati tiež tvrdia, že systém ešte nie je pripravený, pretože desať mestských častí s ním nesúhlasí. „Myslíme si, že to treba dopracovať a spustiť na začiatku ďalšieho volebného obdobia,“ uviedla predsedníčka poslaneckého klubu KDH Jarmila Tvrdá.
PRIMÁTOR NÁVRH PREDLOŽÍ EŠTE RAZ
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) bol z postoja „vlastných“ poslancov za Smer-SD prekvapený. „Som prekvapený, že bez rozpravy, bez argumentov, proste to len neprešlo. Po dlhých rokovaniach sme dosiahli konsenzus, predložili sme dohodu so starostami, samotné mestské časti na mestskej rade žiadali, aby sme to riešili, aby sme to už prijali, lebo je to zrelý problém, a na konci dňa materiál nebol schválený,“ krútil hlavou bratislavský primátor.
„Ak sa tá regulácia nezavedie, naďalej bude pretrvávať stav, ktorý máme dnes, že sa bude živelne parkovať všade,“ varoval primátor Ftáčnik. So starostami a predsedami klubov chce diskutovať, ak nájde podporu, na najbližšie zastupiteľstvo návrh opäť predloží.
Proti novému systému parkovania sa vyslovil jediný poslanec mestského zastupiteľstva Igor Bendík z klubu SaS a OKS. Zdôvodnil to nesúhlasom mestskej časti Karlova Ves, ktorú zastupuje. „Očakávali sme, že sa parkovacia politika začne budovaním záchytných parkovísk. Zavedenie nového parkovania by pre Karlovu Ves malo za následok len zmenšenie počtu parkovacích miest,“ uviedol Bendík..
PETRŽALSKÝ STAROSTA BAJAN JE ŠOKOVANÝ
„Je nepochopiteľné, že celý projekt spoločnej parkovacej politiky na území Bratislavy, na ktorom spolupracovala väčšina mestských častí, opäť skrachoval na úrovni zastupiteľstva mesta a stal sa predmetom politikárčenia poslaneckých klubov,“ uviedol petržalský starosta Vladimír Bajan. Najväčšie časti na príprave parkovacej politiky dlhodobo spolupracujú a vynaložili nesmierne úsilie ako aj financie na dôslednú prípravu na jej zavedenie. To, že mesto ani po troch rokoch nesplnomocnilo mestské časti na jej realizáciu, podľa Bajana spôsobilo, že všetky tieto prípravy vyšli navnivoč. „Neriešenie parkovania za toto volebné obdobie je najhoršou správou pre Bratislavčanov. Tri roky mesto diskutovalo, zdá sa však, že aj táto bublina praskne. V Bratislave sa stáva pravidlom, že väčšie i menšie projekty, ktoré by mali mestu a jeho obyvateľom pomôcť, sa stávajú len marketingovým nástrojom a ostávajú len na úrovni spomínaných bublín,“ dodal Bajan.
PREDNOSŤ MAJÚ MAŤ REZIDENTI
Systém novej parkovacej politiky mal uprednostniť Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do mesta dochádzajú. Rezidenti by si mali zakúpiť parkovaciu kartu za 30 eur ročne, s ktorou by mohli odstaviť autá vo svojej mestskej časti, nerezidenti by parkovali za poplatok maximálne 2 eurá na hodinu. Bratislavčania z iných mestských časti by mali polovičnú zľavu.
Mestská časť Staré Mesto zľavu odmietla ako nevýhodnú, keďže väčšina Bratislavčanov chodí do práce práve do centra mesta. Napriek tomu aj staromestská samospráva nakoniec s návrhom súhlasila.
(brn)