Trolejbusy z Patrónky meškajú, polícia ich nechce uprednostniť
Až osemminútové meškania majú trolejbusy, ktoré odchádzajú z bratislavskej Patrónky na ďalšiu zastávku v smere na Kramáre. Bratislavský magistrát chcel mestskú dopravu uprednostniť buspruhom, Krajský dopravný inšpektorát však pripravovaný projekt zastavil a odkázal, že opatrenia sú nekoncepčné.
Pre meškanie MHD však mestu stále viac narastajú náklady na dopravu a ohrozené môže byť aj ďalšie čerpanie eurofondov.
Na Patrónke sa minulý rok vybudovala nová trolejbusová trať a od augusta tak majú Bratislavčania možnosť prestupovať z autobusov na trolejbusy smerujúce na Kramáre či na hradný kopec. Aby však vozidlo zabočilo k nemocnici, musí od zastávky Patrónka prejsť cez dva jazdné pruhy a zaradiť sa do tretieho - odbočovacieho. Tam musí stáť na svetelnej križovatke spolu s autami v rade, ktorý začína v niektorých časoch až pri samotnej zastávke. Často sa stáva, že trolejbus prejde až na tretiu zelenú. trolejbusy POTOM chytajú medzi dvoma zastávkami až osemminútové meškanie. Rozptyl osem minút už nie je spoľahlivá MHD.
Mesto preto chcelo na Lamačskej ceste v križovatke Patrónka zriadiť samostatný zaraďovací buspruh pre linky smerujúce na Kramáre. "Týmto opatrením sa docieli jednak bezpečné zaraďovanie trolejbusov v smere na Kramáre bez toho, aby blokovali priebežné jazdné pruhy a taktiež prejazd trolejbusov na jeden cyklus svetelného riadenia," argumentovalo mesto, keď žiadalo o zmenu organizácie dopravy. Každú totiž musí odobriť Krajský dopravný inšpektorát. Ten však návrh zamietol.
"Pri svojej úvahe bol Krajský dopravný inšpektorát vedený nepopierateľnými faktami, ako je nekoncepčnosť uvedených opatrení, v niektorých prípadoch nebezpečnosť, bezdôvodná komplikovanosť návrhu a v neposlednom rade zjavné vzdutie dopravy v križovatke," vysvetľuje nesúhlasné stanovisko inšpektorátu bratislavská krajská policajná hovorkyňa Karina Považanová. Ak by chcelo mesto podľa jej slov preferovať MHD, malo by určiť jasné pravidlá pre všetkých účastníkov cestnej premávky, zaistiť vhodnú dostupnosť zastávok vo vzťahu k statickej doprave, rozšíriť zastávkový priestor a zvýšiť prepravnú kapacitu MHD rozšírením vozového parku. V rannej špičke však cez križovatku premáva trolejbusová linka na Kramáre každých 5 minút a v križovatke sa otáčajú aj autobusy, ktoré jazdia na Železnú studničku.
Preferencia verejnej dopravy je zakotvená vo všetkých strategických dokumentoch mesta. Uprednostňovanie MHD znižuje škodlivé emisie, hladinu hluku aj prach v ovzduší. Pre státie vozidiel v zápchach je čoraz ťažšie vypracovať aj grafikony, hrozí preto, že ľudia pre meškajúcu MHD radšej uprednostnia auto a mestu vzrastajú náklady na verejnú dopravu. Mesto odhaduje v najbližšom období nárast nákladov o 10 až 15 percent.
Európska únia údajne nebude tiež ochotná financovať Bratislave nové vozidlá, ak jej mesto nebude vedieť garantovať, že MHD bude chodiť načas. Pre neschopnosť mesta preferovať verejnú dopravu je ohrozené čerpanie ďalších zdrojov.
(TASR*)