Prečo sú cyklostojany osadené na námestiach a nie pred obchodmi?

11.1.2014
0
Prečo sú cyklostojany osadené na námestiach a nie pred obchodmi? - stojany1
Páčil sa vám článok?

Bratislavská samospráva a Správa telovýchovných a rekreačných zariadení Bratislavy (STaRZ) do konca roka 2013 osadili spolu 98 cyklostojanov. Ich poloha však nie je vždy najideálnejšia, bránia v tom najmä vlastnícke vzťahy či úzke chodníky. Stojany na bicykle plánujú osádzať aj v tomto roku.

S osádzaním cyklostojanov označených logom mesta, piktogramom bickyla a značením P začalo mesto už v roku 2011. Vtedy osadili 15 stojanov, napríklad pri Starej tržnici, na Rybnom námestí či pri Medickej záhrade. V roku 2012 pribudli ďalšie štyri stojany - na Hlavnom a Kamennom námestí. Za rok 2013 pribudlo v meste ďalších 98 stojanov. Mnohé z nich sú však umiestnené na námestiach - na Kollárovom, Hurbanovom, Americkom či Dulovom, čo pre cyklistov nie je veľmi výhodné. Cyklisti totiž nejazdia do mesta na to, aby si ich odstavili v centre a potom sa s nákupom či po vybavení si povinností vrátili k bicyklom. Stojany by preto mohli byť osádzané flexibilnejšie, pri vstupoch do obchodov či inštitúcií.

„Lokality navrhované pred predajňami, napríklad na Obchodnej ulici, boli vyhodnotené ako nevhodné z týchto dôvodov: úzke chodníky, zásobovanie, ohrozovanie chodcov, obmedzený prístup v prípade živelnej pohromy, respektíve záchrannej zdravotnej služby a v neposlednom rade nevysporiadané vlastnícke vzťahy,“ uviedla technická námestníčka STaRZ Katarína Szabóová. Dodala však, že súhlasia s názorom, že cyklostojany by bolo vhodné umiestňovať viac pred obchodnými prevádzkami a že sa budú naďalej snažiť presvedčiť dotknutých, aby ich tam v budúcnosti mohli umiestniť.

Problémom býva aj nepomer osadených cyklostojanov. Napríklad pred Filozofickou fakultou UK na Gondovej ulici sú dva stojany zvyčajne plné a študenti tak často uzamknú bicykle o lampy, ktoré sú jednoducho bližšie ku vchodu do budovy. „Naša organizácia mala v pláne na Gondovej umiestniť viac cyklostojanov a tiež bližšie k budove,“ uviedla Szabóová. K umiestneniu cyklostojanov v historickom centre mesta sa však vyjadruje aj Krajský pamiatkový úrad. Práve ten odsúhlasil počet a aj miesto osadenia stojanov pri univerzite. „V budúcnosti plánujeme rozšíriť počet cyklostojanov v tejto lokalite,“ uviedla Szabóová.

Opýtali sme sa tiež, prečo sa u nás neosádzajú cyklostojany vo veľkom pri školách, ako je to napríklad v Rakúsku. „V roku 2013 boli osadené cyklostojany pred dvomi základnými školami vo Vajnoroch, pred školou v Karlovej Vsi, pred Stavebnou fakultou STU, Lekárskou fakultou UK a Pedagogickou fakultou UK,“ uviedla Szabóová, pričom v budúcnosti sa má s osadzovaním pred školami pokračovať. Otázkou je však aj bezpečnosť a plynulosť cyklotrás, aby sa deti ku školám prepravili jednoducho a bezpečne.

Hovorca bratislavského magistrátu Stanislav Ščepán nás informoval, že cena cyklostojana aj s montážou stojí 114 eur s DPH. Vhodná lokalita na osadenie stojana pritom závisí od návrhu Cyklokoalície a možností a skúseností STaRZ.

Martina Chudá
Foto - autorka


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?