Petržalka schválila prvé kroky k rezidentskému parkovaniu
Dostať autá z chodníkov či trávy chce najväčšia bratislavská mestská časť Petržalka. Jej poslanci v utorok schválili princípy systému regulovaného parkovania, podľa ktorého by sa malo zaviesť rezidenčné parkovanie a vyhradené miesta postupne zrušiť. Petržalka je tak už druhá mestská časť, ktorá chce riešiť parkovanie. Aktualizáciu svojej parkovacej politiky v utorok schválili aj staromestskí poslanci.
Najväčšej mestskej časti dnes chýba asi 18.000 parkovacích miest a len 55 percent áut parkuje tam, kde má. Po novom by jedna domácnosť mala získať jednu rezidentskú kartu pre jedno auto. Tá bude neprenosná, parkovať s ňou sa teda bude môcť vždy len s konkrétnym autom, ktorého evidenčné číslo bude na karte zapísané. Parkovacie miesto by malo rezidentovi patriť 24 hodín denne a podľa hlavného dopravného inžiera Tibora Schlossera zaňho zaplatí zrejme 10 až 30 eur ročne. Na získanie karty sa bude musieť preukázať potvrdením o trvalom pobyte v Petržalke a dokladmi k autu.
Samospráva uvažuje aj nad tým, že by za zvýšený poplatok, napríklad 600 eur ročne, vydávala druhé rezidentské karty či karty na služobné autá. "Je to neuveriteľne vysoká suma. V Petržalke bývajú viacgeneračné rodiny, ktoré majú aj dve autá a nebudú si to môcť dovoliť. Ohraničme tú sumu do 70 eur," poznamenala poslankyňa Elena Pätoprstá. O výške rozdielu však ešte poslanci budú rokovať. "Toto je len návrh, chceli sme len oddeliť sumy za prvé a druhé auto," reagoval starosta Vladimír Bajan. "Ak niekto nemá na auto, tak nech si ho nekupuje," dodala poslankyňa Kristína Hájková.
Nerezident by mal za úhradu dočasne parkovať na vymedzených častiach komunikácií. Na ktorých presne ešte určí analýza. Od 8.00 do 18.00 h na nich zaplatí hodinovým poplatkom. So systémom rezidenčného parkovania by sa však mali zabezpečiť aj dodatočné kapacity a zaparkovať by tak mohol aj v parkovacích domoch. Prvé garáže plánuje samospráva vybudovať na Dvoroch a Lúkach. Zvolila dve úplne odlišné lokality, chce mať možnosť porovnávať, lebo situácia s parkovaním je na nich odlišná. Schváliť Petržalke zverenie pozemkov na výstavbu parkovacích domov by mali mestskí poslanci na zastupiteľstve už v stredu 27. júna.
Dve percentá z kapacity parkovísk by mala samospráva vyhradiť pre zdravotne ťažko postihnutých a pre parkovanie taxíkov zriadi pri cestách boxy. Tie však budú všeobecné, nebudú patriť konkrétnej spoločnosti. Parkovacia karta bude v rámci taxi služby prenosná.
Aby vodiči nesadali pri ceste do práce do áut, podporiť by sa mala aj mestská hromadná doprava. "Uvažujeme o expresných linkách, ktoré by sme chceli zaviesť pre tých, ktorí nechajú svoje auto stáť na mieste pred domom," dodal primátor Milan Ftáčnik s tým, že podporiť by sa mala aj cyklistická doprava.
Petržalka sa snaží kroky koordinovať spolu s hlavným mestom, ktoré plánuje celomestskú parkovaciu politiku spustiť budúci rok. "Naše princípy sú podobné ako mestské," poznamenal prednosta Miroslav Štefánik. O celomestskej parkovacej politike by mali rokovať mestskí poslanci v septembri, tú petržalskú budú miestni poslanci po lete schvaľovať vo Všeobecne záväznom nariadení.
(TASR)