Prvé nástupište pýchou stanice nebude
V minuloročnom októbrovom vydaní novín sme písali o rekonštrukcii prvého nástupišťa na Hlavnej železničnej stanici. Jej súčasťou bola aj výmena strešnej konštrukcie a jej nosných stĺpov.
Na otázku, či pri rekonštrukcii nedôjde k zničeniu historicky cenných architektonických prvkov stanice nám vtedy hovorca Železníc SR Miloš Čikovský odpovedal, že poškodenie historicky cenných architektonických prvkov je vylúčené. Aké však bolo naše prekvapenie, keď sme prišli na stanicu, aby sme zdokumentovali výsledok rekonštrukčných prác. Namiesto historických liatinových stĺpov zo začiatku 20. storočia podopierajú zmodernizovaný prístrešok železné stĺpy I profilu, ktoré s historickým duchom železničnej budovy z roku 1882 majú pramálo spoločné. Navyše strieška prekrývajúca prvé nástupište je zo strán pokrytá vlnitým a hladkým plechom a z podhľadu obitá úzkymi drevenými latkami hodiacimi sa skôr do interiéru vysokohorskej chaty, ale nie na perón historickej stanice v hlavnom meste.
Bratislavská železničná stanica prešla od svojho vzniku mnohými rekonštrukciami, počas jednej z nich na začiatku 20. storočia sa na prvom nástupišti objavili už spomínané liatinové stĺpy s korintskou hlavicou podopierajúce drevený prístrešok, také, aké boli a dodnes sú na mnohých železničných staniciach niekdajšieho rakúsko-uhorského mocnárstva. Poslednú obnovu na železničnej stanici v podobe rekonštrukcie prvého nástupišťa môžeme považovať za jeden z najhorších a najnecitlivejších zásahov do tejto historickej budovy. Je smutné, že sa to deje práve sto rokov po tom, čo stanica prešla prvou okrasnou kúrou a v čase, keď sa mnohí Bratislavčania ešte nevyrovnali s ohyzdnou prístavbou, ktorou v osemdesiatych rokoch 20. storočia prekryli väčšiu časť pôvodnej železničnej budovy.
(mer)
FOTO - Vladimír Mišauer