Zima by nás tentoraz nemala prekvapiť
O prípravách na tohtoročnú zimnú údržbu sme sa pozhovárali s predstaviteľom najdôležitejšieho dodávateľa týchto služieb pre Bratislavu, konateľom spoločnosti Technické služby A.S.A. Václavom VINCENCOM.
- Pre magistrát zaisťujeme údržbu na 325 kilometroch vozoviek, pričom na tieto účely máme k dispozícii 32 kusov ťažkej techniky a ďalšiu obslužnú techniku, ako sú nakladače, snehové frézy a drobná technika na údržbu chodníkov. Zaisťujeme aj údržbu 85 kilometrov chodníkov. V súčasnosti máme zásobu asi 3000 ton soli. Zimnú údržbu budeme zabezpečovať v časti Starého Mesta, v Rači, vo Vajnoroch, v Ružinove, Karlovej Vsi, Dúbravke, Lamači, Novom Meste, Devíne, Devínskej Novej Vsi a v Záhorskej Bystrici. Čiastočne sa budeme podieľať na zimnej údržbe aj v mestskej časti Bratislava - Petržalka. V ostatných mestských častiach budú zimnú údržbu zabezpečovať iní dodávatelia.
V minulosti sa v zime často stalo, že stačilo, aby v meste napadli dva centimetre snehu a už vznikla kalamita. Trúfate si zaručiť, že tentoraz sa tak nestane?
- Odpoviem trochu vyhýbavo: samozrejme, my si trúfame na to, aby sme zabránili vzniku kalamity, veľa však závisí aj od úzkej komunikácie medzi nami a dispečingom, ktorý rozhoduje o tom, v ktorom okamihu budú naše mechanizmy nasadené. My nemôžeme rozhodnúť, či stroje vyjdú do ulíc pri prvej vločke snehu, systém je nastavený tak, že o tom rozhoduje centrálny dispečing magistrátu. Ja môžem povedať len to, že v okamihu, keď príde pokyn z dispečingu, som pripravený zabezpečiť naše služby, aby komunikácie v meste nevyzerali tak, ako sa to v minulosti niekedy stalo. Zimná údržba závisí aj od disciplíny vodičov, ktorí sa pohybujú po komunikáciách. Inak sa robí údržba v noci a inak cez deň počas dopravnej špičky. Keď sú cesty plné vozidiel, údržba sa robí ťažšie.
Veľká časť techniky, ktorú používate, je dosť stará. Pripravujete jej výmenu?
- Máme dva druhy strojov, okrem nových prevažnú väčšinu veľmi starých. Obmenu sme nestihli realizovať, ale v tomto roku sme investovali do techniky asi 40 miliónov a v budúcom roku plánujeme preinvestovať podobnú sumu, takže pomer starej a novej techniky sa výrazne zmení v prospech nových strojov. Zhováral sa Juraj Handzo
NÁŠ ROZHOVOR