Skúsenosti Viedne môžu pomôcť Bratislave

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

Situácia s parkovaním v Bratislave, najmä v centre, je katastrofálna. Pri jej riešení by mesto mohlo hľadať inšpiráciu v zahraničí. O tom, ako riešia problém s parkovaním v metropole Rakúska, sme sa pozhovárali s primátorom Viedne Michaelom HÄUPLOM.

- Existuje systém spravovania parkovacích miest v rámci okresov celého viedenského okruhu (Gürtel), to znamená nielen v tzv. centre. Vodič dostane za poplatok parkovacie povolenie, a tým získava možnosť, nie však istotu, parkovať v centre. Zavedenie tohto parkovacieho systému pozitívne ovplyvnilo dopravnú situáciu v centre Viedne, k zlepšeniu došlo najmä v plynulosti dopravy. Samozrejme, v rámci tohto systému poskytujeme v súčinnosti so záujmami hospodárstva aj výnimky, pretože chceme mať dopravu v meste pod kontrolou bez toho, aby sme poškodili záujmy hospodárstva.

Akým spôsobom mesto Viedeň participuje na výstavbe verejných podzemných parkovacích garáží?

- Existujú tri spôsoby. Jednak u nás platí pri výstavbe obytných domov určitý právny predpis, ktorý hovorí o parkovacích miestach a predpisuje výstavbu garáží alebo určitého počtu parkovacích miest. Druhým spôsobom je verejná podpora výstavby garáží a po tretie, mesto Viedeň zabezpečilo výstavbu tzv. ľudových garáží, ktoré sa od ostatných garáží odlišujú tým, že parkovacie miesto v nich by malo stáť mesačne menej ako 1000 šilingov v starej mene. Môžem vám povedať, že výstavba garáží je vo Viedni obzvlášť obľúbená téma, jedni ju bezpodmienečne chcú, iní zase požadujú, aby sa nestavali vôbec žiadne garáže. Neustále a dlhodobo sa týmto problémom zaoberáme a zamestnáva aj ostatných mojich viedenských kolegov.

Aké opatrenia vo Viedni robíte, aby autá neparkovali na chodníkoch?

- V zásade je vo Viedni parkovanie na chodníkoch zakázané. Existuje však určitý obmedzený počet miest označených príslušnými plošnými dopravnými značkami, na ktorých sa v určitých prípadoch smie stáť. Vo Viedni máme vlastnú dozornú službu, ktorá dohliada na pokojný priebeh dopravy, ale podľa mňa je potrebné podrobiť otázku dozoru nad dopravou vo Viedni zásadnej reforme, pretože jej organizácia z môjho pohľadu v súčasnosti nefunguje optimálne.


Zhováral sa Juraj Handzo
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?