Upravených vozidiel MHD bude zatiaľ päť
O novom dizajne niektorých vozidiel mestskej hromadnej dopravy a o možnostiach jeho zjednotenia na všetkých vozidlách sme sa pozhovárali s generálnym riaditeľom Dopravného podniku Bratislava Jánom ZACHAROM.
- V rámci projektu PHARE a cezhraničnej spolupráce s Rakúskom Bratislava prvý raz v histórii získala nenávratný grant z prostriedkov Európskej únie na podporu kultúry cestovania a turistického ruchu. Z týchto prostriedkov sme financovali úpravu piatich vozidiel (troch autobusov, jednej električky a jedného trolejbusu), ktoré budú premávať po meste ako prostriedky MHD prispôsobené potrebám turistov. Vozidlá, ktoré spájajú najdôležitejšie turistické komunikačné body, teda hlavnú železničnú stanicu, železničnú stanicu Petržalka, letisko a autobusovú stanicu, majú nový vonkajší dizajn a sú vybavené hlásičmi zastávok v slovenskom a anglickom jazyku. Boli v nich osadené aj vnútorné reklamné nosiče, v ktorých sú viacjazyčné informácie o meste, turistických destináciách, kultúrnych a športových podujatiach a podobne. Okrem toho v nich boli nanovo vytapacírované sedadlá, ktoré sú v červenej farbe s bielym logom mesta.
Bude sa počet takto vybavených vozidiel ďalej rozširovať?
- Zatiaľ nemáme ďalšie prostriedky, ktoré by nám umožňovali v tomto projekte intenzívnejšie pokračovať. Päť upravených vozidiel bude s týmto dizajnom jazdiť minimálne dva roky, budeme sa snažiť, aby k nim pribudli aj ďalšie.
Projekt otvára otázku, či by všetky vozidlá MHD, ktoré sú vďaka reklame vizuálne príliš rôznorodé, nemali mať jednotný dizajn. Aký je váš názor?
- Reklama na vozidlách MHD pre nás znamená nezanedbateľný príjem, v minulom roku nám vyniesla 15 miliónov korún. Ak by vozidlá mali mať jednotný dizajn, znamenalo by to upustiť od reklamy na vozidlách, ktorá nám pomáha vykrývať straty a v konečnom dôsledku by si to vyžiadalo zvýšenie dotácií od hlavného mesta. Ďalšie náklady by predstavovalo prelakovanie vozidiel. Môj názor je, že ak by bol dostatok zdrojov, skôr by som sa prikláňal k tomu, aby vonkajšia reklama na vozidlách nebola, resp. bola len na vyhradených miestach. Rozhodujúce bude, ako sa k otázke zjednotenia dizajnu vozidiel postaví hlavné mesto ako jediný akcionár Dopravného podniku Bratislava.
Zhováral sa Juraj Handzo
NÁŠ ROZHOVOR