Nové duobusy testujú, na Dlhých dieloch by mali začať jazdiť už od septembra
Všetkých šesť trolejbusov, takzvaných duobusov, ktoré by mali od septembra jazdiť na Dlhých dieloch, sú už v Bratislave. Jeden skúšobne jazdí s cestujúcimi, ďalší využívajú na výcvik vodičov a ostatné pripravujú na skúšobnú prevádzku.
Posledné dva nové duobusy priviezli 20. júla večer vlakom na železničnú stanicu Predmestie. Ešte nevyložené z vagónov ich v noci postriekala pravdepodobne skupina sprejerov z Rače, ktorá svoje značky zanecháva na budovách, električkách a železničných vozňoch. Prípadom sa zaoberá polícia a podľa Petra Pankráca z dopravného podniku, zodpovednosť za poškodenie nesie železničná spoločnosť, ktorá vozidlá prevážala. Duobusy previezli do vozovne Hroboňova, kde ich vyčistili. Náklady na obnovu do pôvodného stavu boli vo výške 12-tisíc korún.
Trolejbusy Škoda 25Tr Irisbus dodala spoločnosť Škoda Electric, víťaz verejnej súťaže, ktorú vypísal Dopravný podnik Bratislava kvôli zriadeniu trolejbusovej dopravy na pomocný pohon na karloveskom sídlisku Dlhé diely. Podľa informácií vedúceho prevádzky Trolejbusy Jaroslava Bilčíka sa na výrobe týchto trolejbusov podieľajú závody Irisbus vo Francúzsku, Karosa Vysoké Mýto, Škoda Elektric Plzeň a iní subdodávatelia. Cena jedného trolejbusu je 17,5 milióna korún.
Škoda 25Tr Irisbus je osemnásť metrov dlhý nízkopodlažný kĺbový typ trolejbusu vybavený pomocným dieselovým pohonom. Jeho kapacita je 135 cestujúcich, z toho je 40 miest na sedenie. Z hľadiska komfortu pre cestujúcich má nízko podlažný duobus neporovnateľné možnosti oproti starším typom. Ručne je možné naklopiť plošinu na nástup invalidného vozíka, spolu šesť sedadiel slúži prednostne pre zdravotne postihnuté osoby a novinkou je aj bezpečnostný pás pre invalidný vozík, resp. detský kočík. V trolejbuse nechýba moderný vnútorný informačný systém s popisom zastávok na linke a s vyhlasovaním zastávok. Zaujímavosťou je predvoľba otvárania dvier cestujúcim a kvalitné zimné vykurovanie.
Ani vodiči vozidiel sa zrejme nebudú sťažovať, pretože v kabíne majú napríklad klimatizáciu či displej informujúci o stave vozidla, ktoré stačí ovládať dvoma pedálmi. Postarané je aj o bezpečnosť cestujúcich - okrem automatického brzdného systému a plynulého rozjazdu bez prekĺzavania kolies má trolejbus zabudovanú ochranu proti privretiu pri zatváraní dvier. Nové trolejbusy dosahujú maximálnu rýchlosť 65 kilometrov za hodinu. Pri jazde do 40 kilometrov za hodinu v kombinácii s pomocným pohonom dokáže vozidlo prejsť až 300 kilometrov na jednu nádrž a počas jazdy vie prejsť plynule z elektrického pohonu na pomocný pohon.
Nové Irisbusy začnú jazdiť od prvého septembra na Dlhých dieloch a nahradia autobusovú linku číslo 33.