Povrchová a podzemná doprava v meste si nekonkurujú, majú sa vraj dopĺňať

4.10.2006
Páčil sa vám článok?

Dlhodobá séria rokovaní o nosnom dopravnom systéme v Bratislave a o medzinárodnom dopravnom spojení do slovenskej metropoly sa podľa všetkého skončí tým, že nejde o konkurenčné predstavy, ale o integráciu.

Bez ohľadu na naše vnútropolitické vzťahy a projekty totiž už koncom deväťdesiatych rokov sa zvažovala potreba dopravného prepojenia tohto priestoru do európskej dopravnej siete. Európsky parlament v roku 2004 stanovil ako jednu z priorít v oblasti dopravy prepojenie superrýchlym vlakom typu TGV z Paríža cez Štrasburg, Štuttgart, Mníchov a Viedeň s Bratislavou. Tá by mala byť neskôr uzlom pre spojenie smerom na Moravu, Poľsko a za východné hranice súčasnej únie. Tento projekt získal číslo 17 - v posledných mesiacoch sa však v kuloároch špekulovalo o možnosti obísť Bratislavu a napojiť naň z Viedne Budapešť, ktorej spojenie s Parížom sa malo realizovať neskôr južnou vetvou. Súhlasné podpisy rezortov dopravy zainteresovaných krajín - Francúzska, Nemecka, Rakúska a Slovenska - v Luxemburgu v júni tohto roku potvrdili, že Projekt 17 existuje v pôvodnej verzii Paríž - Bratislava.

Približne v tom istom čase sa v samotnej Bratislave presunulo jadro diskusie o nosnom systéme mesta, čím sa začal odstraňovať protiklad podpovrchovej a povrchovej alternatívy, interpretovaný ako súboj električka verzus metro. Ako nás informoval Peter Barek, riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, nejde o zápolenie týchto dvoch systémov, ale ich integráciu. Znamená to aj efektívnejšie využívanie zdrojov - kým na nosný mestský systém môžeme čerpať len z domácich fondov, superrýchle vlaky aj pod zemou bude spolufinancovať únia, v projektovej fáze dokonca na polovicu. Okrem iného je tu veľký záujem, a teda aj možnosť lobistického tlaku zo strany rakúskych kruhov, ktoré majú eminentný záujem na spojení bratislavského a viedenského letiska práve superrýchlym vlakom. P. Barek ďalej upozorňuje, že v roku 2011 bude hotový celkom nový terminál na bratislavskom letisku. V tom istom roku ho nevyhnutne budú potrebovať organizátori svetového šampionátu v hokeji. Dobudovanie trate TGV z letiska do Petržalky patrí k ľahším úlohám.

Projekt 17 v Bratislave ráta s napojením TGV v Petržalke a stadiaľ s dokončením siete spôsobilej pre premávku súprav s vysokou rýchlosťou, vrátane tunela popod Dunaj. Sieť by mala byť schopná dopĺňať služby nosného dopravného systému mesta a neskôr sa plne integrovať, ako je to bežné v iných európskych metropolách. Celé dielo by malo stáť do 18 miliárd korún.

Páčil sa vám článok?