Mestská časť ani mesto stanicu nechcú
Proti zámeru Železníc SR vybudovať v priestore dnešnej stanice Bratislava - filiálka novú osobnú stanicu má mesto, ale aj mestská časť Bratislava - Nové Mesto, na území ktorej sa táto stanica nachádza, veľké výhrady.
Ako nám povedal hlavný architekt mestskej časti Jaroslav Kocka, dôvodov na nesúhlas mestskej časti so zámerom železníc je viacero. Medzi nimi na prvom mieste uviedol argument, že v tejto lokalite je už v súčasnosti trať električiek, jazdia tu autobusy mestskej hromadnej dopravy i SAD a v budúcnosti tu má fungovať aj nosný systém mestskej hromadnej dopravy. „Nedomnievame sa teda, že je nutné umiestňovať sem ďalší dopravný systém,“ konštatoval. Ďalším problémom je, že riešenie, ktoré predkladajú železnice, nie je ani v súlade s koncepciou rozvoja všetkých dopravných systémov na území mesta, ktorú presadzuje magistrát. „Dokumentácia železníc navyše vôbec nezohľadňuje predĺženie Tomášikovej ulice na Račiansku, s ktorým ráta územný plán mesta,“ zdôraznil J. Kocka. Ďalším nedostatkom zámeru železníc je podľa jeho slov okolnosť, že nerešpektuje križovanie Jarošovej, Pionierskej a Račianskej ulice, ktoré bolo odsúhlasené v rámci posúdenia Severnej tangenty v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
„Železnice predložili tri alternatívy, ale seriózne by bolo, keby sa predložila a posudzovala aj štvrtá alternatíva - že na ploche ohraničenej Kukučínovou, Kominárskou a Račianskou ulicou nebude železnica, ale v zmysle predstáv mestskej časti tu vznikne nové centrum Bratislavy s polyfunkčnými a obytnými objektmi a plochami pre parky,“ vyhlásil J. Kocka. Výhrady mestskej časti vyplývajú aj z dopravných a kapacitných limitov - priestor Trnavského mýta z tohto hľadiska neunesie umiestnenie železničného uzla. Územie bývalej stanice Bratislava - filiálka spolu s okolím treba riešiť komplexne. Podľa novomestského hlavného architekta je potrebné v neposlednom rade zohľadniť aj okolnosť, že objem osobnej železničnej dopravy vo všeobecnosti klesá.
Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej mesto Bratislava nemá rozporné stanovisko s mestskou časťou Nové mesto. „Železničná stanica Bratislava -filiálka by mala byť zrušená, aby sa tak uvoľnil priestor pre nosný dopravný systém,“ uviedla. „Bola spracovaná aj urbanistická štúdia, ktorá overovala lokalizáciu filiálky a tá jednoznačne potvrdila stanovisko zrušiť Železničnú stanicu - filiálku v tejto lokalite.“