Nový koberec diaľnice sťaží zimnú údržbu

4.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

V súvislosti s informáciou o novom druhu asfaltového povrchu na diaľničnom úseku cez Petržalku sme sa dozvedeli, že táto technológia sa ťažko presadzovala, údajne preto, že je v našich podmienkach nepotrebná.

Išlo o to, že tento druh povrchu, drenážny asfalt, je mimoriadne náročný na údržbu a citlivý na mechanické znečistenie. Pri veľkom znečistení sa kanáliky asfaltu zanesú a ten tak stráca svoje vlastnosti - nízku hlučnosť a schopnosť odvádzať vodu. Miera znečistenia vozoviek na Slovensku je skutočne niekoľkonásobne väčšia ako v zahraničí, kde sa podobné povrchy bežne používajú a kde je nemysliteľné, aby stavebné vozidlá vynášali na komunikácie blato zo stavenísk.

Napriek náročnosti, ktorú uplatnenie drenážneho asfaltu na obrusnú vrstvu prináša, sa však vraj o jeho použití vôbec nepochybovalo. Pre Bratislavské noviny to povedal hovorca investora, Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík. Tak ako bolo projektované, do konca júna má byť tento úsek, ktorý označujú ako inteligentný dopravný systém s elektronickým značením, meteorologickými stanicami a ďalšími technickými vymoženosťami, hotový v kvalite, ktorú požadovala aj Európska únia pri rokovaniach o finančnej účasti. „Z únie bola priamo požiadavka na použitie drenážneho asfaltu, ako prvku, ktorý okrem iného eliminuje aj hluk,“ uviedol hovorca NDS.

Zdôraznil však, že použitie tohto materiálu bude mať zvýšené nároky na prevádzku. Na Prístavnom moste je iný druh povrchu ako v Petržalke, na Moste Lafranconi tiež iný a v tuneli Sitina má byť povrch cementobetónový. To znamená, že na relatívne krátkom úseku v nepriazni počasia bude treba nasadiť štyri údržbárske skupiny so štyrmi odlišnými technológiami.

V zime jednoducho nebude možné čistiť diaľnicu kontinuálne. Okrem toho mechanizmy na údržbu drenážneho asfaltu (už sú k dispozícii) sú drahé a použiteľné len na tento účel. Skupina pracovníkov, ktorí sa budú starať o drenážny asfalt, však už bola na stážach v zahraničí, aby získala skúsenosti. Dodávateľ, ktorým je Doprastav, vypracoval aj manuál údržby pre správcu. Celé dielo, vrátane piatich lávok, bude do posledného júnového dňa hotové, zdôraznil M. Jánošík.

(gub)

Páčil sa vám článok?