Dopravné problémy v meste sa zmiernia až po vybudovaní diaľničného obchvatu
Ani dokončenie diaľničného úseku Lamačská cesta - Staré grunty nebude znamenať definitívne vyriešenie dopravných problémov v meste, potrebné je vybudovať diaľničný obchvat, ktorý odkloní tranzitnú dopravu.
Po dokončení diaľničného úseku Lamačská cesta - Staré grunty bude síce k dispozícii nová diaľnica, tranzitná doprava však bude prechádzať cez dva mosty ponad Dunaj - Most Lafranconi a Prístavný most. Starý most čaká generálna oprava a rekonštrukcia, a tak pre vnútromestskú dopravu ostanú len dva mosty - Nový most a Most Apollo, čo je pre dopravné nároky úplne nepostačujúce.
„Prieťah Lamačská cesta - Staré grunty je iba prvým predpokladom riešenia dopravných problémov v meste,“ povedal nám investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Gandl. „Je potrebné vybudovať diaľničný obchvat, ktorý umožní odklonenie tranzitnej dopravy mimo územia Bratislavy.
Národná diaľničná spoločnosť už začína pripravovať obchvat, ktorého súčasťou bude aj šiesty most ponad Dunaj v oblasti pod Slovnaftom. Tento most je už v príprave ako súčasť diaľnice D4, ktorá bude prechádzať z Rakúska cez diaľničnú križovatku Jarovce, ďalej povedie južne od Slovnaftu, pokračuje pozdĺž intravilánu mesta v rozhraní katastrálnych území Podunajských Biskupíc a Rovinky, križuje sa s budúcou rýchlostnou cestou R7, pokračuje s diaľničnou križovatkou s diaľnicou D1 Bratislava - Žilina a napája sa na budúci cestný obchvat Pezinka. Príprava tejto trasy je v súčasnosti v podobe technickej štúdie a posudzovania vplyvov na životné prostredie.“
Podľa P. Gandla je výsledkom tejto etapy určenie trasy obchvatu, ktoré je v kompetencii ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. „Doterajší priebeh prerokovania nasvedčuje tomu, že Národná diaľničná spoločnosť predpokladá určenie trasy v koridore nultého okruhu mesta, ako je určený v územnom pláne mesta,“ uviedol.
Doteraz spomínaná časť obchvatu je jeho juhovýchodnou vetvou, jeho druhá časť - juhozápadná vetva - je v pokročilejšom štádiu príprav. Národná diaľničná spoločnosť sa v súčasnosti snaží o získanie územného rozhodnutia tak, aby v časovom horizonte jedného až poldruha roka mohla sa začať výstavba. Ide o prepojenie Lamačskej cesty, ďalej cesta bude križovať diaľnicu D2 južne od Stupavy novou diaľničnou križovatkou, pokračovať bude smerom na juh do katastra Devínskej Novej Vsi a končí sa napojením na jestvujúcu cestu II/505. Jej pokračovanie, ktoré sa pripravuje v spolupráci s Rakúskou republikou, podľa P. Gandla predpokladá vybudovanie mosta v smere na Marchegg a prepojenie na rakúsku diaľničnú sieť.
Juraj Handzo