Prenájom zastávok MHD nie je ničím novým
Prenajímanie zastávok bratislavskej mestskej hromadnej dopravy rôznym komerčným subjektom a ich premenovávanie nie je novou záležitosťou a pre dopravný podnik je jedným zo zdrojov príjmov.
Konštatoval to riaditeľ rezortu prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislava Bronislav Weigl, ktorého sme v súvislosti s premenovávaním oslovili. Pripomeňme, že v predchádzajúcom vydaní našich novín sme informovali o tom, že dopravný podnik prostredníctvom spoločnosti Recar uzatvoril zmluvu s poisťovňou Kooperativa, na základe ktorej sa zastávka Predstaničné námestie na Šancovej ulici v smere na Račianske mýto premenuje na Kooperativa, čím dopravný podnik získa ročne 80-tisíc korún. Podľa B. Weigla takéto premenovávanie zastávok na základe zmlúv dopravný podnik realizuje už najmenej deväť rokov. „Vtedy sa objavil prvý takýto prípad,“ uviedol. „Spoločnosť Technopol prejavila záujem o premenovanie zastávky Kutlíkova v Petržalke. Objednávateľ financoval vyhotovenie nových tabúľ zmeny v cestovnom poriadku. Zmluva bola podpísaná na päť rokov, ale názov Technopol sa medzitým natoľko vžil, že tento názov už zastávke ostal. Postupne sa začali premenovávať aj ďalšie zastávky, najmä na miestach, kde vznikli veľké obchodné centrá a hypermarkety. Tak vznikli zastávky Polus, Baumax, Tesco a iné. Kooperativa je rovnaký prípad. Svoju úlohu zohráva fakt, že centrála tejto poisťovne sa nachádza v hornej časti Šancovej ulice v blízkosti vami spomínanej zastávky.“
B. Weigl vyslovil predpoklad, že v premenovávaní zastávok na tomto princípe sa bude pokračovať. Ubezpečil nás však, že historické názvy (Šafárikovo námestie, Hodžovo námestie, Hrad a podobne) sa budú rešpektovať a dopravný podnik bude k premenovávaniu pristupovať citlivo. Ako dodal, zmluvu tohto typu uzatvoril dopravný podnik cez spoločnosť Recar len v prípade zastávky Kooperativa, vo všetkých ostatných prípadoch nadväzoval priame kontakty s objednávateľmi.
B. Weigl sa nevyhýbal ani téme výšky prenájmu, ktorá sa na internetovej stránke mesta Bratislava stala námetom bohatej diskusie. „Pokiaľ ide o výšku nájomného, ku každému prípadu sa pristupuje osobitne - podľa toho, o akého objednávateľa ide, podľa lokality, kde sa predmetná zastávka nachádza a podobne,“ konštatoval. Ročné nájomné za premenovanie zastávky môže byť aj viac ako spomenutých 80-tisíc korún - môže dosiahnuť aj 200-tisíc korún. S premenovaním sú totiž spojené aj náklady na výrobu nových tabúľ, zmeny v cestovných poriadkoch a podobne. V roku 2003 mal Dopravný podnik Bratislava z takýchto aktivít príjem asi tri štvrte milióna korún. „Nie je to vysoký príjem, ale každá koruna je dobrá,“ uzavrel B. Weigl.