Stavanie mechanických zábran na uliciach nepomáha, viac by mala zasahovať polícia

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Podaktorí vodiči systematicky porušujú dopravné predpisy, napríklad odbočujú na miestach, kde je to zakázané. To núti magistrát k rôznym drobným zmenám organizácie dopravy. O dve z nich sme sa zaujímali podrobnejšie.

Prvá takáto zmena sa už uskutočnila: pri vjazde do tunela (podjazdu) pod Hodžovým námestím boli inštalované červeno-biele zábrany, ktorých cieľom je zabrániť, aby vodiči vychádzajúci z Banskobystrickej ulice nevchádzali priamo do tunela. Zmena je správna, pretože takéto odbočovanie vytváralo nebezpečné situácie. Zaujímalo nás, či by tieto zábrany nebolo vhodne nahradiť účinnejšou bariérou, napríklad múrikom. Postreh z tohto miesta nás viedol k úvahe, či by sa takéto opatrenia nedali zaviesť aj na Štúrovej ulici, kde vozidlá prichádzajúce od Šafárikovho námestia nedovolene odbočujú na Gorkého ulicu. Nebolo by vhodné v blízkosti električkových koľajníc umiestniť podobné bariéry ako v predchádzajúcom prípade, ktoré by odbočovanie na Gorkého ulicu znemožnili?

S týmito postrehmi sme sa obrátili na Vladimíra Mikuša, vedúceho oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy. „Inštalácia „červeno-bielych zábran“ na Hodžovom námestí je len fyzickým potvrdením platnej organizácie dopravy s cieľom zabránenia porušovania pravidiel cestnej premávky určenej jestvujúcim vodorovným a zvislým dopravným značením,“ odpovedal nám. „Použité prvky systému Klemfix sú, aj keď nie plnohodnotnou, ale predsa určitou náhradou ohraničenia vozovky a boli uplatnené z dôvodu ich vyššej operatívnosti inštalácie a nezávislosti od stavebných prác. Skutočnosť, že tieto prvky nie sú pevné, je ich prirodzený nedostatok, a preto sa používajú len v prípadoch, keď sú pevné stavebné úpravy problémom, alebo ak ide o dočasné riešenie.“

Podľa V. Mikuša na časté porušovanie zákazu odbočenia vľavo na Gorkého ulicu mesto už v minulosti reagovalo návrhom na inštaláciu tzv. pozdĺžnych prahov medzi električkovým telesom a vozovkou, cieľom ktorých bola súčasne i ochrana električkovej dopravy pred nežiaducim vstupom vozidiel na dráhové teleso. Realizácia týchto a iných pozdĺžnych prahov však uskutočnená nebola.

„V uvedenej súvislosti by som rád zdôraznil, že inštalácia akýchkoľvek fyzických zábran s cieľom zabrániť porušovanie dopravných predpisov je len ťahaním za kratší koniec,“ konštatoval. „Nejde totiž len o spomínané zábrany, do tejto kategórie patria i mnohé kolíky, reťaze, biskupské klobúky, zábradlia, ktorých len v Starom Meste už máme neúrekom. Preto väčšiu pozornosť by bolo potrebné venovať kontrole disciplíny účastníkov cestnej premávky zo strany orgánov polície.“

S týmto názorom možno len súhlasiť - štátna i mestská polícia by si mala viac všímať nielen nedovolené parkovanie, ktoré je masovým javom, ale aj vedomé porušovanie dopravných predpisov.

Páčil sa vám článok?