Stavanie mechanických zábran na uliciach nepomáha, viac by mala zasahovať polícia
Podaktorí vodiči systematicky porušujú dopravné predpisy, napríklad odbočujú na miestach, kde je to zakázané. To núti magistrát k rôznym drobným zmenám organizácie dopravy. O dve z nich sme sa zaujímali podrobnejšie.
Prvá takáto zmena sa už uskutočnila: pri vjazde do tunela (podjazdu) pod Hodžovým námestím boli inštalované červeno-biele zábrany, ktorých cieľom je zabrániť, aby vodiči vychádzajúci z Banskobystrickej ulice nevchádzali priamo do tunela. Zmena je správna, pretože takéto odbočovanie vytváralo nebezpečné situácie. Zaujímalo nás, či by tieto zábrany nebolo vhodne nahradiť účinnejšou bariérou, napríklad múrikom. Postreh z tohto miesta nás viedol k úvahe, či by sa takéto opatrenia nedali zaviesť aj na Štúrovej ulici, kde vozidlá prichádzajúce od Šafárikovho námestia nedovolene odbočujú na Gorkého ulicu. Nebolo by vhodné v blízkosti električkových koľajníc umiestniť podobné bariéry ako v predchádzajúcom prípade, ktoré by odbočovanie na Gorkého ulicu znemožnili?
S týmito postrehmi sme sa obrátili na Vladimíra Mikuša, vedúceho oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy. „Inštalácia „červeno-bielych zábran“ na Hodžovom námestí je len fyzickým potvrdením platnej organizácie dopravy s cieľom zabránenia porušovania pravidiel cestnej premávky určenej jestvujúcim vodorovným a zvislým dopravným značením,“ odpovedal nám. „Použité prvky systému Klemfix sú, aj keď nie plnohodnotnou, ale predsa určitou náhradou ohraničenia vozovky a boli uplatnené z dôvodu ich vyššej operatívnosti inštalácie a nezávislosti od stavebných prác. Skutočnosť, že tieto prvky nie sú pevné, je ich prirodzený nedostatok, a preto sa používajú len v prípadoch, keď sú pevné stavebné úpravy problémom, alebo ak ide o dočasné riešenie.“
Podľa V. Mikuša na časté porušovanie zákazu odbočenia vľavo na Gorkého ulicu mesto už v minulosti reagovalo návrhom na inštaláciu tzv. pozdĺžnych prahov medzi električkovým telesom a vozovkou, cieľom ktorých bola súčasne i ochrana električkovej dopravy pred nežiaducim vstupom vozidiel na dráhové teleso. Realizácia týchto a iných pozdĺžnych prahov však uskutočnená nebola.
„V uvedenej súvislosti by som rád zdôraznil, že inštalácia akýchkoľvek fyzických zábran s cieľom zabrániť porušovanie dopravných predpisov je len ťahaním za kratší koniec,“ konštatoval. „Nejde totiž len o spomínané zábrany, do tejto kategórie patria i mnohé kolíky, reťaze, biskupské klobúky, zábradlia, ktorých len v Starom Meste už máme neúrekom. Preto väčšiu pozornosť by bolo potrebné venovať kontrole disciplíny účastníkov cestnej premávky zo strany orgánov polície.“
S týmto názorom možno len súhlasiť - štátna i mestská polícia by si mala viac všímať nielen nedovolené parkovanie, ktoré je masovým javom, ale aj vedomé porušovanie dopravných predpisov.