Železnice pripravujú výstavbu tunela, trať má v budúcnosti viesť aj na letisko

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Železnice SR pripravujú v Bratislave rozsiahle stavby, ktoré majú slúžiť na skvalitnenie spojenia so susednými krajinami. Jednou z nich je tunel siahajúci od stanice Bratislava - Predmestie až do Petržalky.

Koncom roku 2004 uzatvorili ministerstvá dopravy Slovenska a Rakúska dohodu, v ktorej deklarujú spoločný postup rozvoja dopravnej infraštruktúry. Na základe tejto dohody sa na rakúskej i slovenskej strane pripravujú vo vzájomnej koordinácii príslušné projekty. „Slovenská republika na základe žiadosti dostala rozhodnutie komisie Európskeho spoločenstva o pridelení finančných prostriedkov na prípravu projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave,“ povedal nám Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja generálneho riaditeľstva ŽSR. „Tento mesiac ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií poverilo ŽSR, aby pripravili súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie a uskutočnila ďalšie kroky na prípravu projektu stavby.“

Pridelená suma 10,5 milióna eur sa použije na prípravu projektu troch stavieb. Prvou z nich je dvojkoľajná trať, ktorá v úseku od stanice Bratislava - Predmestie až takmer po železničnú stanicu Petržalka bude v podzemnom tuneli v hĺbke asi 20 metrov (vyústenie tunela na petržalskej strane má byť v priestore za budovou Ravak na Einsteinovej ulici. Predpokladá sa, že na tejto trati bude priebežná stanica Bratislava - Filiálka (pri Dome odborov) a dve zastávky, z toho jedna v oblasti Nív (neďaleko centrály VÚB) a druhá na trojuholníkovom území, kde sa zbieha Pribinova ulica a Dostojevského rad. Trasa je identická s trasou rýchlodráhy, o ktorej sa uvažovalo v minulosti. Takáto trať by výrazne zmenila možnosti organizovania prímestskej dopravy z regiónu do centra mesta, ale aj medzi centrami Bratislavy a Viedne.

Druhou pripravovanou stavbou je koľajové zapojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú sieť. Nové železničné spojenie má byť riešené odbočením z dvojkoľajnej trate v priestore Novej Vrakune s postupným zapustením novej trate do terénu v súbehu s trasou diaľnice a s ďalším mimoúrovňovým vedením a koncovým zaústením trate k budúcej výpravnej hale letiska. V rámci nového železničného prepojenia sa uvažuje aj o mimoúrovňovom koľajovom prepojení na smer Bratislava - Nové Mesto.

Treťou železničnou stavbou je elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg, ktorá umožní využívanie viacsystémových elektrických lokomotív. Severná trasa je výhodná pre nákladnú dopravu vlakmi spracovávanými v zriaďovacej stanici vo Viedni. Elektrifikácia trate bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie, zvýši sa výkonnosť tejto trate a uvoľnia sa kapacity na zvýšenie počtu vlakov osobnej dopravy na „južnej“ vetve, t. j. spojení cez Petržalku a Kittsee. Táto stavba je v štádiu projektovej prípravy.

Páčil sa vám článok?