Na vodičov číha na cestách veľa nástrah
Tak ako na konci každej zimy aj tento rok sú bratislavské cesty plné výtlkov. Napriek tomu, že magistrát sa ich snaží opravovať, sú ich stále stovky a pre motoristov predstavujú reálnu hrozbu.
O tom, že nejde o maličkosť, svedčí aj e-mail našej čitateľky Radky Kormošovej z Dúbravky, ktorá nedávno prechádzala autom popri Národnej banke Slovenska smerom na Radlinského ulicu. Ako píše, hneď za semaforom pri NBS na ňu číhala obrovská jama plná vody, takže vôbec nemala možnosť včas ju zaregistrovať, výsledkom čoho bola úplne preseknutá pravá predná pneumatika v dĺžke asi 7 cm. Prešla ešte zopár metrov a zastavila na parkovisku na Radlinského ulici. V jazde musela pokračovať s letnou rezervnou pneumatikou. „Výlet víkendovou Bratislavou ma vyšiel na približne 3000 Sk (nová zimná pneumatika, prekontrolovanie elektrónového kolesa a diagnostika riadenia),“ konštatuje v liste R. Kormošová.
Ako dokazuje aj tento prípad, ktorý určite nie je jediný, bratislavské cesty sú miestami skutočne nebezpečné. Nie je jednoduché riadiť auto v hustej premávke a ešte sa aj vyhýbať jamám na uliciach. Skúsení motoristi radia: keď už vidíte, že sa výtlku nemôžete vyhnúť, nebrzdite - predné kolesá v takom prípade pri náraze trpia ešte viac. Pri nečakanom spomalení je navyše riziko, že do brzdiaceho auta narazí vozidlo, ktoré ide za ním. Naša čitateľka v liste kladie aj otázku: „Dokedy budeme musieť znášať neschopnosť nášho hlavného mesta riešiť kvalitu cestných komunikácií?“
Istú nádej na zlepšenie situácie poskytuje skutočnosť, že minulý týždeň bola prezentácia, na ktorej predstavili novú technológiu opravy výtlkov Canader-mix, založenú na technológii studenej asfaltovej zmesi. Táto technológia na rozdiel od doteraz používaných umožňuje opravovať výtlky bez ohľadu na teplotu, teda aj v mrazoch. Už druhý rok ju používajú v Košiciach, životnosť má podľa nich 18 mesiacov. Oddelenie cestného hospodárstva bratislavského magistrátu určí časť vozovky, na ktorej novú technológiu vyskúšajú. Ak sa osvedčí, azda prispeje k tomu, aby sa stav bratislavských ciest zlepšil.
Bratislavská samospráva už začala s opravou výtlkov na cestách 1. a 2. triedy. O diery na ostatných komunikáciách sa majú starať jednotlivé mestské časti.