Podmienky nového tendra DPB známe v apríli
Dopravný podnik Bratislava, a.s. zrušil napadnutý medzinárodný tender na nákup 240 veľkokapacitných autobusov a pripravuje nový tender v modifikovanej podobe. Pôvodný tender nariadil zrušiť ešte vo februári Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v Bratislave.
Svoje rozhodnutie odôvodňoval porušeniami zákona o verejnom obstarávaní. Predstavenstvo DPB preto poverilo generálneho riaditeľa Pavla Derkaya, aby do mesiaca pripravil nové súťažné podklady. Pre agentúru SITA to dnes uviedol predseda predstavenstva DPB Branislav Zahradník.
"V polovici apríla by mohlo predstavenstvo na svojom riadnom zasadnutí schvaľovať nové súťažné podmienky," povedal Zahradník. O mesiac by tak mohla byť známa nielen štruktúra modelu nového tendra, ale aj špecifikovaný presný počet autobusov na jednotlivé pohony.
Jednou z "kľúčových" pripomienok zo strany ÚVO bolo, že v súťažných podmienkach nebol presne špecifikovaný počet autobusov na dieselový pohon či pohon na zemný plyn. V súvislosti s pohonom vozidiel sa v súčasnosti ešte nevie, či bude vypísaný iba jeden tender alebo súťaží bude viac.
Zahradník sa k tejto otázke zatiaľ bližšie vyjadrovať nechcel, pravdepodobne by však mohli byť vypísané dva alebo tri nové tendre. Ich počet bude ale závisieť aj od povereného generálneho riaditeľa podniku a dôkladnej právnej analýze. Podľa Zahradníka je isté zatiaľ len to, že to bude opäť medzinárodná súťaž na nízkopodlažné a veľkokapacitné autobusy.
Otázny zostáva tiež počet nových vozidiel či spôsob financovania. Dopravný podnik aj v súvislosti s ekonomickou krízou plánuje "konzervatívnejší ale udržateľný model", ktorý nespôsobí komplikácie jemu ani mestu. Či sa bude nový tender týkať pôvodného počtu 240 autobusov, sa zatiaľ nevie. Vylúčené však nie je ani zníženie tohto počtu.
Zahradník ubezpečil, že aj keby k tomu došlo, nebolo by to radikálne zníženie. V prípade financovania sa pritom zvažuje aj kombinácia finančných zdrojov, teda nielen prostredníctvom banky. "Mohlo by ísť napríklad o dodávateľský úver, kedy by dodávateľ zabezpečil vozidlá aj službu a navrhol by splátkový kalendár. Alebo by to mohol byť osvedčený dlhodobý prenájom," konštatoval Zahradník.
Otvorená zostáva aj otázka termínu dodania prvých autobusov. Pôvodne sa uvažovalo, že do premávky by mohli byť nasadené v prvej etape ešte v tomto roku, zrušenie tendra však plány dopravného podniku pozmenilo. Zahradník o novom termíne špekulovať nechcel. "Budeme sa ale snažiť v rámci zákona skrátiť lehoty pri dodávke prvých autobusov," doplnil.
So zmenou termínu však súvisí aj prenájom ďalších veľkokapacitných autobusov. Zmluva na prenájom 13 autobusov od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica (DPMBB) sa končí 30. júna, dopravný podnik pritom vychádzal z toho, že pôvodný tender sa podarí úspešne ukončiť. "Budeme rokovať aj s dopravným podnikom v Banskej Bystrici. Pripúšťam ale, že urobíme aj prieskum v okolitých krajinách o možnosti krátkodobého prenájmu na preklenutie obdobia, pokiaľ prídu nové autobusy," dodal Zahradník.
(sita)