Problémy so snehom vyrieši reorganizácia zimnej údržby
Problém, ktorý občasné, zato výdatné sneženie Bratislave takmer pravidelne spôsobuje, je riešiteľný a dokonca v nedávnej histórii sa vyskytuje dôkaz, ktorým boli štyri nekalamitné roky v Starom Meste.
Vtedy však bol jeho starostom súčasný primátor Andrej Ďurkovský. Zastáva názor, ktorý sme vyslovili v článkoch o snehových neporiadkoch v minulom vydaní - že totiž údržba (aj letná) organizovaná centrálne pod jedným dispečingom jednoducho funguje. Verejnosť totiž podľa neho nezaujíma, kto je za tú - ktorú cestu zodpovedný. Práve tu je ten dôkaz - Staré Mesto pod jeho starostovaním sa po dohode s vtedajším primátorom staralo o všetky komunikácie na území mestskej časti. Primátor názor nezmenil, ale aby sa stal skutočnosťou v celom meste, je potrebná dohoda so starostami všetkých sedemnástich mestských častí. Buď sa budú o všetky cesty na svojom území starať mestské časti, alebo o všetky cesty v meste magistrát.
Riaditeľka sekcie cestného hospodárstva magistrátu Tatiana Kratochvílová potvrdzuje, že správcov pozemných komunikácií je naozaj dosť - okrem magistrátu a mestských častí je to aj Národná diaľničná spoločnosť a správcovia priľahlých nehnuteľností. T. Kratochvílová uvádza, že existuje snaha koordinovať zimnú údržbu, najmä tam, kde na seba nadväzujú cesty I. a II. triedy s diaľnicami. Pre občana, najmä pešieho, je to však málo, čo potvrdzuje sama riaditeľka sekcie dopravy aj konštatovaním, že koordinovať práce sa nepodarilo v dostatočnom rozsahu. Vysvetľuje tiež, prečo sa masívne neodvážal sneh z ulíc - je to podmienené finančne. Zimná údržba stojí magistrát až 160 miliónov korún, jeden celomestský zásah pohltí celý milión. „V prípade, že by mesto sneh celoplošne odvážalo, zostalo by menej financií na letnú údržbu, vrátane opráv ciest a údržbu prícestnej zelene,“ uvádza T. Kratochvílová.
No tohtoročné záchvevy zimy neboli zlé pre motoristov, lež pre peších. Istého zlepšenia by sa chodci mali dočkať už v nasledujúcej sezóne - v priebehu roka chce magistrát dosiahnuť, aby aspoň zastávky MHD čistil jeden dodávateľ a v podstatne kratšom čase. Chodci sa kopám snehu a zmrznutým kalužiam vyhýbali ešte aj po tom, čo už boli vozovky celkom čisté. Za to môžu aj správcovia nehnuteľností, ale nielen oni - boli sme svedkami, keď pracovníci parkovacej služby vyhadzovali sneh na očistený chodník. V každom prípade však chodníky boli v dezolátnom stave. Spoliehať sa len na to, že nízke pokuty donútia správcov starať sa o chodníky, je pri všeobecne malej úcte k právu neúčinné, ale aj smiešne.