Zimná údržba potrebuje koordináciu
Pomalšie cez mesto a rýchlejšie do nemocnice - tak by sa dala s troškou irónie charakterizovať situácia, ktorá vznikla po snežení začiatkom minulého týždňa. Doprava sa spomalila, zrýchlila sa frekvencia v chirurgických ordináciách.
Šéf zimnej údržby magistrátu Marián Blaho však novinám vyhlásil, že sneženie cestári zvládli. Ak boli niektoré ťahy neprejazdné, tak preto, lebo sneh stále padal. Aj chemický posyp bol podľa neho málo účinný preto, lebo po celý deň v stredu mrzlo a on účinkuje len pri teplotách nad mínus šesť stupňov.
Pravdou je, že magistrát na svoje cesty prvej a druhej komunikácie, ktoré majú spolu 400 kilometrov, nasadil všetky sily, 42 vozidiel a 57 ľudí. Médiá však len konštatujú, čo videla verejnosť - najmä v utorok to nebolo na komunikáciách badať a pohybovať sa mestom v stredu dopoludnia peši či vozmo bolo hrozné.
Už v stredu sa začala pozornosť pracovníkov zimnej údržby sústreďovať aj na uvoľňovanie druhého jazdného pruhu, kde to bolo možné, a tiež na odhŕňanie snehu z chodníkov a uvoľňovanie kanalizačných vpustov. Pohľad na chodníky a priechody pre chodcov však ešte ani koncom týždňa nehovoril o tomto úsilí.
Na otázky, týkajúce sa prípadného odvozu snehu odpovedal petržalský prednosta František Guth, že nemajú na to vyčlenené prostriedky, ani v Bratislave neexistuje skládka na sneh. Nové Mesto si ju zriadilo pri Kuchajde, tiež však uprednostňuje cesty a odvážalo len kopy z okolia Polusu. Hovorca Starého Mesta Stanislav Jurikovič sa pre tlačovú agentúru vyjadril, že sneh z historických uličiek v centre odvážajú k hrádzi pri Čunove - tomu však nenasvedčujú haldy, ktoré sme cez víkend našli na uzučkej Bielej ulici a bariéry okolo odhrnutého stredu Michalskej ulice.
Najväčším problémom totiž je, že v relatívne krátkom čase napadlo veľa snehu. Rozdelená starostlivosť - chodníky by mali čistiť jedni, komunikácie dvoch vyšších kategórií druhí a komunikácie nižších kategórií tretí - bez koordinácie a najmä odvážania vyprodukovaných kôp snehu neprinesie žiadne výsledky.
Snažili sme sa aj v tejto súvislosti osloviť viaceré mestské časti s otázkou, či by nebolo lepšie zimnú údržbu zjednotiť. V podstate vidíme len dve možnosti - všetko robiť z jedného centra, alebo presunúť zodpovednosť (ale v oboch prípadoch aj techniku a prostriedky) na mestské časti. Ani tak by sa však magistrát nevyhol povinnosti zriadiť koordinátora.
Odpoveď sme dostali len od samosprávy mestskej časti Karlova Ves - starosta Bystrík Hollý aj prednosta miestneho úradu Jozef Harvančík svorne vyhlasujú, že existujúce rozdelenie starostlivosti o komunikácie medzi magistrát a mestské časti je dobré. Na miestne komunikácie a parkoviská vraj nepotrebujú takú techniku ako na cesty, ktoré opatruje magistrát.
Ak teda je tento model dobrý, prečo nefunguje?