Cestujúcim prekáža zrušenie 10-minútového lístka
Deklarované nezvyšovanie cestovného v MHD od roku 2009 má svoje slabé miesta. Sú nimi jednorazové cestovné lístky. Tí cestujúci, ktorým doteraz stačili 10-minútový a 30-minútový lístok, si priplatia.
Dopravca totiž od roku 2009 zrušil obidva lístky. Nahradil ich neprestupnými 15-minútovým a 60-minútovým lístkom. „To, že sa ruší 30-minútový lístok sa ešte dá pochopiť, ale prečo sa z 10-minútového, pardón - 15-minútového stal neprestupný lístok, už vôbec nie,“ napísal nám Rastislav Mikuláš z Petržalky.
Podľa neho jedna z posledných reforiem liniek hovorila o tom, že niektoré sú hlavné a iné linky majú cestujúcich k tým hlavným prepraviť. Ako príklad uvádza linku číslo 99 v Petržalke. „Do predvčera som takýto prestup a presun z Petržalky do mesta stíhal na 10-minútový lístok, teraz si na to budem musieť kupovať hodinový!“
Čitateľ tvrdí, že celá zmena spôsobí neprehľadnosť systému a jej cieľom je zvýšenie cestovného. Logika vraj zase raz zostala mimo. „A to už ani nehovorím o 70-minútovom SMS lístku (prečo nemôže byť 60-minútový pre jednotnosť?) a taktiež 90-minútovom lístku pre nočný doplatok, čo je vlastne to isté ako 60-minútový - ale to iba zneprehľadňuje systém,“ napísal nám R. Mikuláš.
Podľa stanoviska z Dopravného podniku Bratislava, a.s., má cestovný lístok na krátku cestu - neprestupný 15-minútový a celosieťový prestupný 60-minútový logiku a používa sa vo väčšine okolitých veľkomiest. Filozofiou mestského dopravcu bude vraj aj v budúcnosti ešte väčšie zvýhodňovanie cestujúcich s predplatnou čipovou kartou.
Dopravca tvrdí, že v mnohých mestách je dokonca lístok na krátku jazdu limitovaný na obmedzený počet zastávok. V hlavnom meste je podľa neho 15 minút veľkorysé riešenie.
K 70-minútovému SMS lístku dopravca uvádza, že ide o férový prístup k cestujúcemu. Podľa neho 0,7 eura (21 Sk) je za 60 minút cesty a 0,8 eura za 70 minút. SMS lístok má vraj veľký úspech a jeho predajnosť sa podľa podniku denne blíži k číslu 5000.
Dopravca pripomína, že tento rok bude v meste viac ako 140 nových vozidiel, s pripočítaním doterajších to už bude pomaly 180 od nástupu nového manažmentu. „Zmeny tarify nám reálne prinesú 2- až 3-percentný nárast tržieb, čo je pri nákladoch 100 miliónov eur úplne marginálne. Jednoznačne vieme deklarovať, že hlavnou motiváciou bolo zjednodušenie tarifného systému,“ uvádza Dopravný podnik Bratislava, a.s., k sťažnosti nášho čitateľa.
(rob)