Električková trať do Petržalky je opäť o krok bližšie
Zložitý administratívny proces spojený s prípravou vybudovať električkovú trať na úseku Janíkov dvor - Šafárikovo námestie a prepojiť tak Petržalku s centrom sa posunul o ďalší krok vpred.
Bratislavský magistrát už predložil správu o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredie. Len samotná správa má 194 strán plus viaceré prílohy, okrem toho bola predložená aj ďalšia dokumentácia, ako sú dopravno-inžinierske podklady, hluková štúdia a emisná štúdia. V týchto dokumentoch je podrobne rozpísané všetko, čo sa týka zamýšľanej električkovej trate. Ako sme už informovali, začiatok trate je v súlade so spracovanou koncepciou v južnej časti Petržalky, konkrétne v lokalite Janíkov dvor. Koniec trate je prakticky v križovatke Šafárikovo námestie na ľavom brehu Dunaja.
Správa o hodnotení posudzuje tri varianty výškového vedenia trasy nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Petržalke v úseku Janíkov dvor - Bosákova ulica, pričom v zostávajúcej časti trasy po Šafárikovo námestie je výškové vedenie riešené v jednom variante. Prvý variant je estakádny (ráta s vedením trate na vyvýšenej estakáde), druhý je povrchový a tretí polozapustený (ráta s čiastočným zapustením trate pod úroveň terénu. Trať má byť prevádzkovaná ako električková rýchlodráha a má tvoriť začiatok nosného dopravného systému, ktorý by mal byť v budúcnosti schopný prevziať na seba rozhodujúci podiel prepravy cestujúcich v mestskej hromadnej doprave. V Janíkovom dvore by malo byť vybudované aj električkové depo. Aj koniec trate v Janíkovom dvore je navrhnutý v troch variantoch. V projekte sa možno dočítať aj presné čísla týkajúce sa kapacity autobusov, ktoré sa používajú na hromadnú dopravu z Petržalky do centra v súčasnosti, a kapacity električkových súprav, ktoré ich majú v budúcnosti nahradiť. Systém založený na električkách je očividne výkonnejší, nevraviac o iných výhodách, či už ide o vplyv na životné prostredie (zníženie emisií), alebo o okolnosť, že koľajová trať je segregovaná od cestnej dopravy, čo umožní úsporu času a zníženie zaťaženosti cestných komunikácií. (V tomto kontexte je určitým paradoxom, že bolo nutné vypracovať aj hodnotiacu správu o vplyvoch stavby na životné prostredie.)
Výstavba tejto trate, ktorá má pre mesto strategický význam, by sa mala začať v budúcom roku a uvedená do prevádzky by mala byť v roku 2009. Ešte v tomto roku sa však predpokladá začatie prípravných zemných prác na území Petržalky.