Reklama na vozidlách MHD niektorým prekáža, dopravný podnik ju obhajuje

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Niektorým cestujúcim prekáža, že na zadných oknách autobusov MHD sú nalepené nepriehľadné reklamy. Dopravný podnik argumentuje prieskumom, podľa ktorého väčšine cestujúcich reklama neprekáža.

Náš čitateľ N. Brhlovič v liste píše, že cestujúci, ktorí chcú prestúpiť, nevidia na vozidlo MHD idúce za autobusom, v ktorom sa nachádzajú a kvôli tomu nestihnú prestúpiť. Upozorňuje, že ani vodiči autobusov nevidia dozadu. Objavili sa aj nepriehľadné pásy v električkách vo výške očí sediaceho cestujúceho. Keďže list N. Brhloviča nie je jediný, obrátili sme sa na Dopravný podnik Bratislava. „Dovoľte mi, aby som v prvom rade vyjadril poľutovanie nad tým, ak takto umiestnená reklama znižuje komfort niektorých cestujúcich,“ odpovedal nám Roman Karabelli, riaditeľ spoločnosti RECAR, dcérskej spoločnosti Dopravného podniku Bratislava, ktorá zastrešuje reklamnú činnosť DPB. „Čo sa týka výhľadu vodiča smerom dozadu, ten nie je dotknutý, keďže pri veľkých vozidlách vodičovi na tento účel slúžia vonkajšie spätné zrkadlá – to je prípad nákladných vozidiel, kamiónov, skriňových vozidiel, zájazdových autobusov a tiež vozidiel hromadnej dopravy. V prípade vozidiel MHD to nie je zadná fólia, ale primárne stojaci cestujúci, kto vodičovi prirodzene zacláňa vo výhľade. V prípade moderných nízkopodlažných autobusov, ktoré jazdia všade vo svete a budú sa udomácňovať i u nás, je to zase stojaci motor v zadnej časti vozidla. Pokiaľ ide o výhľad cestujúceho, záleží nám na tom, aby naše reklamy boli umiestňované citlivo s ohľadom na názor väčšiny cestujúcich. Dovolím si zdôrazniť slovo väčšiny, keďže nie je, žiaľ, možné vyhovieť každému jednotlivcovi.“

Ako dodal R. Karabelli, u renomovanej prieskumnej agentúry si preto dali vypracovať štúdiu o efektivite reklamy na prostriedkoch MHD. Jej súčasťou bolo aj zistenie postojov cestujúcej verejnosti k takejto forme reklamy.

Podľa štúdie sa takmer 69 % čakajúcich na zastávke MHD vo veku 25-39 rokov vyjadrilo, že takáto forma reklamy sa im veľmi páči, resp. skôr páči. V ďalšej fáze prieskumu zisťovali osobný postoj cestujúcej verejnosti k reklame umiestnenej v dopravných prostriedkoch MHD. „Väčšina cestujúcej verejnosti sa vyjadrila, že im reklama umiestnená v dopravných prostriedkoch MHD neprekáža,“ konštatoval. „Takmer dve tretiny cestujúcich sa vyjadrili, že im reklama v dopravných prostriedkoch neprekáža (vôbec, resp. skôr neprekáža). Necelých 29 % cestujúcich zaujíma neutrálny postoj k takejto forme reklamy a len 6 % opýtaných cestujúcich sa vyjadrilo, že im reklama v dopravných prostriedkoch skôr, resp. veľmi prekáža.“

Ako možno vidieť i z výsledkov prieskumu, existuje isté percento respondentov, ktorým nejaká forma reklamy veľmi prekáža, resp. skôr prekáža. „Takáto situácia však vzniká pri akomkoľvek type reklamy a nielen pri reklame, ale tiež pri stavebných prácach a s nimi spojených dopravných uzáverách, dopravných riešeniach jednotlivých križovatiek či obmedzeniach na niektorom z mostov.“ konštatoval R. Karabelli. Ako dodal, pri počte asi 900-tisíc prepravených cestujúcich denne nie je a nikdy nebude možné vyhovieť všetkým. Zároveň poukázal na ekonomický efekt využívania týchto plôch na reklamu a rozšírenie tohto spôsobu šírenia komerčných informácií nielen na autobusoch SAD po celom Slovensku, ale i v mnohých mestách v západnej Európe a USA. „Takto získané finančné prostriedky Dopravný podnik Bratislava opätovne investuje, v súčasnosti napríklad do stavby novej umývacej linky pre električky,“ uzavrel.

Páčil sa vám článok?