Mesto zákaz parkovania na chodníkoch podporuje

7.5.2008
0
Páčil sa vám článok?

Magistrát mesta Bratislava by chcel do návrhu zákona o premávke na pozemných komunikáciách presadiť niektoré ustanovenia týkajúce sa parkovania. K obmedzeniu parkovania na chodníkoch má výhrady petržalská samospráva.

Mesto súhlasí s návrhom zákona a víta ho. Podľa prvého námestníka primátora Milana Cíleka, mestskej samospráve ide najmä o regulované zóny - zóny krátkodobého parkovania. “To, že niektoré mestské časti budú mať problém, že budú musieť vynaložiť náklady na označenie priestorov kde sa môže a nemôže parkovať, tak môžem povedať len toľko, že tak to je,” uviedol. Mesto podľa neho potrebuje zákon, aby sa do parkovania vniesla regulácia a poriadok. “Účastníkom premávky sú aj chodci a zákon je pre celé Slovensko a myslím si, že obce ho vítajú,” dodal. M. Cílek.

Podľa hovorcu petržalskej samosprávy Ľubomíra Andrassyho novela zákona by mala odzrkadľovať kompromis, ktorý bude na jednej strane lepšie chrániť chodcov, na druhej dá miestnej samospráve do rúk možnosti na riešenie kritickej situácie v statickej doprave. V mestskej časti majú vodiči v súčasnosti k dispozícii okolo 19-tisíc státí a požadovaný stav je o 40-tisíc vyšší.

Jednou z možností je podľa neho zjednosmernenie vybraných ulíc a následná regulácia parkovania motorových vozidiel čiastočne na chodníkoch a komunikáciách vodorovným či zvislým značením. Týmto spôsobom vie miestny úrad vytvoriť asi 3000 nových parkovacích miest. Riešenie čiastočného parkovania nesmie však brániť využívaniu chodníka chodcom, invalidným spoluobčanom, či mamičkám s detským kočíkom.

Nový návrh zákona o premávke na pozemných komunikáciách ráta v paragrafe 25 aj s ustanovením, podľa ktorého vodič nesmie zastaviť a stáť na chodníku okrem prípadu podľa paragrafu 52 odsek 2. Ten stanovuje, že iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nie je určené inak, alebo ak to je nevyhnutne potrebné na nastúpenie osôb, vystúpenie osôb... alebo na výkon činností spojených so záchranou života, zdravia alebo majetku.

Podľa dopravného inšpektorátu nič nebráni obciam, aby si už dnes regulovali parkovanie na chodníkoch. V súčasnom § 52 je totiž ustanovené, že iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať, ak dopravnou značkou nie je určené inak.

(rob)

M. Ftáčnik: Státie na chodníku tolerujú vraj dočasne

O problematike parkovania a o tom, prečo samospráva toleruje v niektorých prípadoch státie na chodníkoch a trávnikoch, sme sa pozhovárali so starostom mestskej časti Petržalka Milanom FTÁČNIKOM (Smer-SD).

- Mestská polícia má sledovať dodržiavanie verejného poriadku na komunikáciách tretej a štvrtej triedy, najmä tých, ktoré sú medzi domami a na ktorých vodiči stoja, pretože sú hneď vedľa ich domu. Situácia večer je v Petržalke taká, že niekedy stoja na chodníku a stoja aj na tráve. Ak to presahuje mieru a vodič je bezohľadný, tak polícia mu bez pardonu dá pokutu, či nasadí papuču. My netolerujeme bezprávny stav, ale sú situácie, kedy je to na hrane, kedy si jednoducho aj tá polícia uvedomuje, že parkovacích miest je nedostatok a že vodič nepácha vedome priestupok, ale hľadá riešenie, pretože musí zaparkovať. Je to akási tolerancia stavu, ktorý nepovažujeme za trvalý.

Vo funkcii ste poldruha roka, vytvorili ste v Petržalke za ten čas nejaké nové parkovacie miesta?

- Jednoznačne áno. V roku 2007 sme vytvorili 56 nových parkovacích miest tam, kde už boli parkoviská s tým, že sa rozšírili na úkor chodníka, alebo zelene - iné možnosti nemáme, ak to má byť na teréne a pri domoch. Prijali sme aj program riešenia statickej dopravy, ktorý by mal v tomto volebnom období priniesť asi 10-tisíc parkovacích miest. V súčasnosti zavádzame spoplatnenie vyhradených parkovacích miest.

Už skôr ste sa vyjadrili, že obmedzenie parkovania na chodníkoch len značkami vám nevyhovuje, pretože by ich bolo veľa.

- Ak by sme mali riešiť parkovanie na chodníkoch len dopravným značením, tak ako je to v návrhu zákona, tak by v Petržalke vyrástol les značiek, pretože na chodníku sa stojí v mnohých lokalitách tejto mestskej časti.

Ale existuje možnosť zavedenia zonálneho kontrolovaného parkovania.

- Budeme s tým pracovať, my zatiaľ nemáme riešenie. Tvrdíme, že všade dávať značku je pre nás nepredstaviteľné a musíme z toho nájsť cestu von, aby sme rešpektovali chodcov, pretože chápeme úmysel ministerstva, ale na druhej strane potrebujeme vytvoriť aj parkovanie pre našich obyvateľov.

Zhováral sa Robert Lattacher
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?