Tunel pod Hradom začnú rekonštruovať na jeseň

29.4.2008
0
Páčil sa vám článok?

Električkový tunel pod Bratislavským hradom by mali začať rekonštruovať na jeseň tohto roka. Predpokladaný začiatok stavebných prác za takmer 190 miliónov korún je naplánovaný na september alebo október.

"Štandard bezpečnosti sa posunul, stav koľajovej trate a celej elektroinštalácie si vyžaduje rekonštrukciu. Je to v hodine dvanástej. Ak by sa rekonštrukcia odkladala o dva alebo tri roky, ocitli by sme sa na hranici krízového stavu," povedal predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Branislav Zahradník. Komplexná rekonštrukcia tunela by mala trvať šesť mesiacov a vyžiada si výluku električiek. Dopravný podnik preto zabezpečí náhradné spojenie západnej časti mesta s centrom po nábreží. Stavebné povolenie na rekonštrukciu chce získať podnik do konca augusta.

Ukončený bol nevyhnutný podrobný geologický prieskum konštrukcie tunelovej rúry. Objavovali sa totiž obavy, že niektoré zaznamenané priesaky by mohli mať vplyv na statickú bezpečnosť tunela. Výsledky prieskumných prác však statickú únosnosť nespochybnili. "Tunel je z hľadiska statickej únosnosti v poriadku. Je vytesaný v dobrej, tvrdej bratislavskej žule. Z tohto hľadiska je to v poriadku, treba preto urobiť rekonštrukciu opotrebovaných komponentov," vysvetlil Zahradník.

Vedenie podniku ešte rokuje s Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou. Na povrchu v tuneli je totiž vysokotlakové vodovodné potrubie, ktoré zásobuje vodou Staré Mesto. "Zdá sa nám vhodné, aby bolo umiestnené v špeciálnom podzemnom koridore pod električkovou traťou," konštatoval Zahradník. Okrem toho treba vyriešiť náhradné zásobovanie mestskej časti počas rekonštrukcie.

Zahradník potvrdil, že pôjde o komplexnú rekonštrukciu. Opravovať by sa mal koľajový zvršok či elektrorozvody. Obnovou by mal prejsť celý bezpečnostný systém, ktorý by sa mal priblížiť štandardom EÚ. Nastavený by mal byť tak, aby bola v prípade akejkoľvek krízovej situácie zaistená bezpečnosť cestujúcich. Pribudnúť by tak mal trvalý kamerový systém, osvetlenie tunela a moderný signalizačný systém. "Spriechodniť by sa mala úniková chodba smerom na Palisády, ktorá bude musieť byť vetraná a osvetlená," doplnil Zahradník. V súčinnosti s Hasičským a záchranným zborom sa rieši scenár vjazdu záchranných vozidiel do tunela.

Tunel pochádza z obdobia 2. svetovej vojny. Posledná veľká rekonštrukcia sa v tuneli robila v 80. rokoch minulého storočia.

(sita)

Páčil sa vám článok?