Narastá tlak na zmenu dopravného režimu na Železnej studničke, mesto ho obhajuje

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Od spustenia lanovky zo Železnej studničky na Kolibu v našej redakčnej pošte pribúdajú e-maily čitateľov, ktorí sa dožadujú zmeny dopravného režimu na Železnej studničke, mesto ho naopak chce zachovať.

Za problém pisatelia označujú fakt, že cez víkend platí zákaz vjazdu všetkým motorovým vozidlám do celej zóny Železnej studničky, hoci práve cez víkend sa do týchto končín chce dostať najviac ľudí. Tento dopravný režim preto považujú za absurdný a požadujú jeho zmenu, alebo aspoň posilnenie MHD, pretože k bufetom pri ceste na Kačín či k lanovke je to od začiatku doliny ďaleko.

Ako nám povedala riaditeľka IV. sekcie bratislavského magistrátu Tatiana Kratochvílová, areál Železnej studničky a tiež lokalita, v ktorej je umiestnená reštaurácia Snežienka a lanovka, sa nachádzajú v Bratislavskom lesnom parku. Ten je súčasťou Chránenej krajinnej oblasti Malé Karpaty. Upozornila, že pre Chránenú krajinnú oblasť Malé Karpaty platí druhý stupeň ochrany územia a v rámci území NATURA 2000 bolo vyhlásené chránené vtáčie územie Malé Karpaty. Uznesením vlády z marca 2004 boli vyhlásené územia európskeho významu, medzi ktorými je aj Vydrica v hraniciach CHKO Malé Karpaty.

Vzhľadom na tieto skutočnosti bol určený aj súčasný dopravný režim na Ceste mládeže a tiež bola upravená prevádzka autobusovej linky číslo 43 slúžiacej na obsluhu Lesoparku. „Prevádzka tejto linky je cez víkend v exponovaných časoch dvakrát za hodinu primeraná dopytu a charakteru dopravnej obsluhy v chránenom území,“ uviedla T. Kratochvílová. „Od roku 2004 sú spoje tejto linky prevádzkované autobusmi s pohonom na zemný plyn, aby bolo čo najviac rešpektované chránené územie. Reštauračné zariadenia a lanovka nie sú prioritným cieľom, ale len sekundárnou službou. Prioritným cieľom je, aby lesopark slúžil ako rekreačná oblasť v zdravom životnom prostredí bez zvýšeného vplyvu exhalátov a hluku z vozidiel, ktorým by pri uvoľnenom dopravnom režime okolité životné prostredie bolo znehodnocované.“

T. Kratochvílová ďalej konštatovala, že súčasný dopravný režim na Ceste mládeže a tiež dopravná obsluha lesoparku v chránenej oblasti prostredníctvom MHD sú primerané v rámci požiadaviek na ochranu životného prostredia a tiež na obsluhu rekreačnej oblasti v Chránenej krajinnej oblasti Malé Karpaty.

Podľa riaditeľa organizácie Mestské lesy v Bratislave Vladimíra Kutku sa zmena dopravného režimu na Železnej studničke neplánuje. „Boli už spustené rôzne varianty dopravných režimov od bezzákazového režimu až po absolútny zákaz vjazdu,“ povedal nám. „Tento kompromis považujem za šťastné riešenie.“ Ako dodal, povoliť neobmedzený vjazd motorových vozidiel do doliny nie je možné z viacerých dôvodov. Ľuďom, ktorí prišli do lesoparku relaxovať, podľa neho prekážajú exhaláty, prach a hluk. „Na svojich prechádzkach chcú dýchať čistý vzduch a nie výpary z áut,“ povedal V. Kutka. Upozornil, že autá ohrozujú chodcov, cyklistov, mamičky s kočíkmi, ktoré sa často pohybujú po ceste, pretože zvlášť cez víkendy je tu veľká návštevnosť a na chodníky sa všetci nezmestia. Pokiaľ ide o statickú dopravu, je riešená záchytnými parkoviskami, ktoré sa nachádzajú ešte pred zákazovými značkami. V. Kutka vyslovil obavu, že ak by sa pustili autá do tohto územia, parkovali by všade - na tráve i v lese.

„Novozrekonštruovaná Cesta mládeže, ktorá stála nemalé peniaze, bola riešená v súlade so súčasne platným dopravným režimom, na vozovke je doprava motorových vozidiel potlačená a kladie sa dôraz na komfortný pohyb chodcov a cyklistov,“ dodal V. Kutka. Pripustil, že ak občania vnímajú ako problém presun na dlhšie vzdialenosti, je to potrebné riešiť prehodnotením režimu MHD, prípadne pridaním inej možnosti vnútornej hromadnej dopravy, ale určite nie sprístupnením doliny pre osobné vozidlá.

Páčil sa vám článok?