Oprava električkových tratí má stáť asi 780 miliónov

18.4.2008
0
Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik Bratislava pripravil návrh na rekonštrukciu a obnovu siedmich úsekov električkových tratí na roky 2008 - 2010. Dopravca chce počas týchto rokov opraviť spolu 5896 metrov dvojkoľajných úsekov tratí.

Okrem už známeho zámeru na opravu trate v tuneli (800 metrov) pôjde o úseky Trnavské mýto - Záhradnícka ulica (700 m), vozovňa Krasňany - Nový záhon (275 m), Legionárska - Trnavské mýto (500 m), Starohorská - Hlavná stanica (1250 m), Americké námestie ( 171 m) a úsek Hanulova - Pri kríži (2200 m).

Predpokladané náklady na tunel sú 190 miliónov korún a so začatím jeho opravy sa ráta už koncom tohto roka. S jeho úplným uzatvorením sa ráta asi na štyri mesiace. Známa je aj informácia o plánovanej tohtoročnej oprave úseku Trnavské mýto - Záhradnícka, ktorý je v kritickom stave a rekonštrukcia si vyžiada náklady asi 30 miliónov korún.

Ďalšia oprava čaká aj na úsek Vozovňa Krasňany - Nový záhon, kde je neúnosný koľajový spodok, rozpadnuté drevené podvaly, nefunkčné upevnenie koľajníc, rozpadnutá geometrická poloha koľaje, ale aj nežiaduci pohyb koľajníc. Oprava s nákladmi asi 20 miliónov by mala byť hotová do konca roka 2009. Úsek Legionárska - Trnavské mýto je v zlom stave z podobných dôvodov, oprava má stáť 45 miliónov a ráta sa s ňou v roku 2009.

Ďalší električkový úsek trate Starohorská - Šancová by chcel dopravca opravovať v roku 2009 s nákladmi 200 miliónov korún s tým, že rekonštrukciu úseku Šancová - Hlavná stanica by mal robiť investor celého predstaničného priestoru až po Štefanovičovu ulicu v podzemí. Na ďalšiu opravu v roku 2009, tentoraz na Americkom námestí, má ísť asi 25 miliónov korún.

Najnáročnejší úsek celej obnovy bude trať Hanulova - Pri kríži v Dúbravke. Investor ju chce robiť na dve etapy. Prvá si v roku 2009 vyžiada náklady asi 150 miliónov korún a cena druhej bude v roku 2010 asi 120 miliónov. V prípade Dúbravky ide najmä o opravu nestabilného podložia, zlého výškového vedenia koľají, nadmerný prenos vibrácií do blízkych budov a hlučnosť električkovej trate.

V roku 2007 DPB opravil 180 metrov dvojkoľajovej trate na Vazovovej ulici za 16 miliónov korún a 225 metrov v úseku Gaštanový hájik - Vozovňa Krasňany za 15 miliónov korún.

Väčšia časť električkových tratí v meste bola postavená v 60. a 70. rokoch minulého storočia. V roku 1994 sa sprevádzkovalo posledné rozšírenie električkových tratí na Zlaté piesky. Súčasná dĺžka tratí je 90 kilometrov jednokoľajne. Od roku 1998 sa pravidelne robia rekonštrukcie, resp. opravy, čím sa havarijný stav tratí podľa dopravcu zlepšil.

(rob)

Páčil sa vám článok?