Ceny v integrovanej doprave majú ľudí motivovať

17.4.2008
0
Páčil sa vám článok?

Ceny lístkov v rámci spustenia integrovanej dopravy v hlavnom meste a Bratislavskom samosprávnom kraji, majú byť odvodené od príjmu obyvateľstva tak, aby rodinný či individuálny rozpočet zaťažovali rozumne.

Integrovaná doprava má výškou cien za cestovné lístky motivovať občanov k uprednostneniu hromadnej dopravy pred individuálnou automobilovou dopravou. Podľa predkladateľa návrhu cien lístkov, spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, s.r.o., v Európe sa bežne uplatňuje princíp určenia ceny základného cestovného lístka na jednu cestu, ako hodnoty jedného promile z priemernej mesačnej mzdy v regióne, ktorá je na území Bratislavského samosprávneho kraja 27 780 korún.

Cenu lístka chce spoločnosť odvodzovať aj od vzdialenosti, ktorú cestujúci prekoná. Má aj vhodnou formou motivovať tých cestujúcich, ktorí vo väčšej miere využívajú hromadnú dopravu.

Základné určenie ceny základného cestovného lístka sa uskutočnilo na základe porovnania odhadov tržieb od cestujúcich so súčasnými tržbami rovnakej vzorky cestujúcich. Pri odhade tržieb bol použitý predpoklad nižšieho využívania spojenia do hlavného mesta cestujúcimi vo vzdialenejších obciach než v obciach bližšie k Bratislave.

Nesúhlas s vynechaním 30-minútového cestovného lístku na jednu cestu v štruktúre cestovných lístkov vyjadril bratislavský dopravný podnik. Podľa mestského dopravcu vzhľadom na chýbajúcu prognózu zmeny správania cestujúcich existuje riziko zníženia tržieb. Podiel predaných tridsaťminútových cestovných lístkov na jednu cestu, v pomere ku všetkým lístkom na jednu cestu, je podľa dopravného podniku 47 percent.

V návrhu na druhy cestovných lístkov v rámci Bratislavskej integrovanej dopravy sa hovorí o štandardnom 10-minútovom prestupnom cestovnom lístku, neprestupnom lístku na maximálne 4 zastávky a o základnom prestupnom 60-minútovom lístku. Presné ceny cestovných lístkov zatiaľ neboli stanovené.

(rob)

Páčil sa vám článok?