Most Apollo získa prestížne ocenenie
Tvorcovia Mosta Apollo, veľkolepého inžinierskeho diela z dielne spoločnosti Dopravoprojekt Bratislava, ktoré vyvolalo ohlas aj v zahraničí, o niekoľko dní preberú prestížne ocenenie.
Informoval nás o tom predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš. V dňoch 20. a 21. septembra sa uskutoční vo francúzskom Nice medzinárodné sympózium ECCS (European Convention for Constructional Steelworks), kde im bude udelená cena European Award for Steelstructures (Európska cena pre oceľové konštrukcie). Diplom prevezmú za majiteľa spoločnosť Metro Bratislava, za projektovanie a za návrh konštrukcie spoločnosť Dopravoprojekt, za architektúru Miroslav Maťaščík a spoločnosť Dopravoprojekt a za výstavbu združenie Doprastav&MCE Stahl und Maschinenbau GmbH Co.
Myšlienka premostenia Dunaja v mieste súčasného mosta Apollo je stará asi 40 rokov. Už v čase projektovania Prístavného mosta v roku 1973 sa ponechával priestor na napojenie predĺženej Košickej ulice na petržalskej strane v rámci mimoúrovňovej križovatky s diaľnicou D1. Rozhodnutie o mieste križovatky na petržalskej strane predurčilo pôdorysné situovanie mosta a jeho šikmé kríženie s tokom Dunaja. Stojí za zmienku, že Most Apollo je vôbec prvým mostom prechádzajúcim cez Dunaj šikmo.
Spoločnosť Dopravoprojekt pracovala na projektovej príprave mosta najmä od roku 1998. O tom, že konštrukcia mosta je z ocele a nie z betónu, rozhodlo okrem iného aj to, že rozmery prierezov oceľového oblúka sú o polovicu menšie ako pri betónovom a náklady na výstavbu a aj na odstránenie po skončení životnosti sú nižšie. Dôvodom, pre ktorý je oblúk mosta ukončený na pilieri v rieke a nie až na brehu, je najmä pôdorysné zakrivenie komunikácie a zväčšenie oblúka. Ak by sa končil na brehu, musel by byť väčší, podstatne by sa zvýšili náklady na výstavbu mosta, ale mal by aj neestetický vzhľad (pri väčšom poli by bol most príliš mohutný, veľmi by „vyčnieval“ a pôsobil by rušivo). Okrem toho by sa pri jeho výstavbe musela zvoliť iná technológia.
Projektanti a stavitelia sa museli popasovať s množstvom zložitých problémov. Okrem vlaňajšieho otáčania mosta, ktoré bolo samo o sebe unikátom, vážnou výzvou bolo napríklad zakladanie piliera v koryte Dunaja asi 60 metrov od petržalského brehu. Základová škára tohto piliera je v hĺbke 16,8 m pod dnešným dnom Dunaja, pritom výška od základovej škáry až po jeho hornú hranu je 33,8 m.