Nový systém linkového vedenia mestskej hromadnej dopravy má byť efektívnejší

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Od začiatku školského roku majú nastať v systéme liniek bratislavskej mestskej hromadnej dopravy viaceré zmeny, ktorých cieľom je zvýšiť jej efektívnosť a skrátiť čas cestovania.

Zmeny vyplývajú z výsledkov auditu optimalizácie linkového vedenia MHD v meste a zohľadňujú existenciu nového spojenia Petržalky a ľavého brehu Dunaja prostredníctvom Mosta Apollo. Hlavným dôvodom zmien je, že pri doterajšom systéme liniek MHD dochádzalo k „vozeniu vzduchu“ v okrajových častiach mesta, v dňoch pracovného voľna a pracovného pokoja, pri nábehu a ukončení dopravných špičiek, čoho dôsledkom boli neefektívne výkony MHD.

Predmetom kritiky boli aj dlhé cestovné časy v Petržalky z najvzdialenejších častí do centra mesta z dôvodu kľukatých trás jednotlivých liniek a veľké súbehy medzi jednotlivými linkami so súvisiacimi dlhými intervalmi jednotlivých liniek, čo má za dôsledok neefektívne využívanie vozového parku. Navrhované zmeny sa nedotýkajú iba Petržalky a priľahlých mestských častí, ale aj všetkých mestských častí, kde je doprava zabezpečovaná električkami (ich linky majú zmeniť trasy od januára budúceho roku). V ostatných mestských častiach bola vykonaná optimalizácia postupne od roku 2000, kedy začal platiť nový tarifný systém. Optimalizácia sa nedá riešiť iba pri niektorých linkách, musí sa urobií ako celok, preto bola zosynchronizovaná s otvorením piateho mosta cez Dunaj začiatkom septembra.

Návrh novej organizácie dopravy vznikol na základe odborného posudku, ktorý spracovali dopravní inžinieri špecializovaných organizácií v spolupráci s vysokým školami. Tento návrh zohľadnil dopravné prieskumy, ktoré boli v minulosti spracované na území Petržalky spolu s prieskumom, ktorý sa vykonal v marci a apríli tohto roku. K dispozícii bol prieskum vyťaženosti liniek MHD na území Petržalky, z ktorého vyplýva vyššie vyťaženie vozidiel MHD na výstupe z Petržalky (bratislavské mosty) a neúmerne nižšie vyťaženie v južnej časti Petržalky. Z daného prieskumu taktiež vyplýva nerovnomerné zaťažovanie jednotlivých liniek, najvyťaženejšie sú tie, na ktorých sa po novom výrazne zlepšuje interval (ponúkaná kapacita), naopak aj v rannej špičke sú málo vyťažené tie linky, ktoré majú byť zrušené.

Základným riešením predloženého návrhu je vytvorenie siete základných radiálnych liniek, ktoré spoja jednotlivé časti s centrálnou mestskou časťou v štyroch základných koridoroch, ktoré predstavujú jednotlivé mosty cez Dunaj. Tieto linky idú v čo najkratšej trase cez Petržalku a majú čo najvyššiu kapacitu. Sú doplnené tzv. doplnkovými linkami, ktoré dopĺňajú kapacity tak, aby po zmene organizácie dopravy neboli znížené. Špeciálnou linkou je tzv. lokálna linka, ktorá zabezpečuje požadované vnútrosídliskové spojenia a zároveň zabezpečuje privádzačové spojenie k nosným linkám.

Páčil sa vám článok?