Piaty most dostavajú za peniaze mesta
Piaty most cez Dunaj bude dokončený za peniaze mesta. Dofinancovanie stavby vo výške asi 200 miliónov korún z prostriedkov úveru určeného na priority rozvoja mesta schválili minulý týždeň poslanci mestského zastupiteľstva.
Dôvodom na toto rozhodnutie je skutočnosť, že stav zabezpečenia finančných prostriedkov nepostačoval na dokončenie prác, pretože sa zmenil index cien stavebných prác a rokovania medzi predstaviteľmi mesta a ministerstva financií o možnosti dofinancovania stavby boli úspešné iba čiastočne. Ministerstvo financií odmietlo vyčleniť na dokončenie stavby prostriedky zo štátneho rozpočtu s odôvodnením, že vláda nemá na tento účel dostatok rezerv. Preto vedenie mesta prišlo s riešením použiť na tento účel 200 miliónov z úveru, ktorý je určený na priority rozvoja mesta v rokoch 2004 - 2006. Na stavbu mosta, ktorý je v zozname priorít rozvoja mesta schválenom ešte 16. októbra 2003, pôvodne prostriedky z tohto úveru vyčlenené neboli. V rozpočte mesta na tento rok sa pôvodne rátalo s tým, že finančné prostriedky na dokončenie piateho mosta prídu zo štátneho rozpočtu. Keďže štát sa odmietol podieľať na dostavbe mosta, mesto by chcelo, aby sa v budúcoročnom štátnom rozpočte vyčlenili prostriedky na budovanie nosného systému dopravy v Bratislave - šlo by asi o pol miliardy korún.
Spôsob zabezpečenia financovania dostavby mosta, ktorý schválili poslanci, vytvára predpoklad na to, aby nebola ohrozená plynulosť realizácie stavby a termín jeho odovzdania do užívania motoristickej verejnosti v septembri tohto roka. Súčasťou materiálu, ktorý schválili, bola aj podrobná informácia o možnosti dofinancovania mosta a jeho majetkovoprávneho vyrovnania.
Predraženie výstavby mosta spôsobilo zdržanie začatia jeho výstavby. Pôvodne plánované náklady na stavbu s časom realizácie od júna 2002 do júna 2004 predpokladali objem finančných prostriedkov vo výške 3,6 miliardy korún. Časovo náročná príprava tendra spôsobená vstupom Európskej investičnej banky do financovania stavby a iné faktory spôsobili posun začatia stavby na február 2003 s plánovaným ukončením v polovici roku 2005. Pôvodné náklady stavby sa zvýšili o vyše 400 miliónov korún, zvyšovanie DPH z 10 percent, s ktorými rátal pôvodný rozpočet, na 14 percent v roku 2003 a na 19 percent v rokoch 2004 a 2005, spôsobilo nárast nákladov stavby o ďalších takmer 280 miliónov.