Ako nakupovať bezpečne cez internet?

10.10.2022

Zdroj: Rawpixel.com/shutterstock.com

Páčil sa vám článok?

Kto by nemiloval online nákupy? Sú rýchle a pohodlné. Keď ich raz vyskúšate, už nie je cesty späť. Čo je dobré mať na pamäti, aby sa radosť v okamihu nepremenila na horkú starosť? Aké špecifiká má online nákup tovaru z druhej ruky?

Nástrahy striehnu všade

Na rozdiel od klasického nákupu, kde si tovar môžete osobne “ohmatať”, v online prostredí sa musíte spoliehať na informácie, ktoré zverejní predajca. Môže sa tak stať, že fotografia nezodpovedá tomu, čo vám bolo doručené. Alebo ešte horšie, že vám tovar nedorazí vôbec.

Pravidlá nákupu online

Aby ste sa vyhli nechceným zlým zážitkom z online nákupu, oplatí sa dodržiavať niekoľko zásadných pravidiel.

Neprehliadajte skúsenosti ostatných

Pokiaľ v danom eshope nakupujete prvýkrát, pozrite sa na recenzie od predošlých zákazníkov. Na internete existuje celý rad porovnávačov a diskusií, vďaka ktorým je nekalý eshop čoskoro odhalený. Recenzie sa oplatí sledovať najmä pri nákupe drahšej techniky - napríklad pri nákupe smartfónu, notebooku či webkamery.

Dôležité informácie na eshope

Každý eshop by mal mať na svojich stránkach jasne uvedené svoje sídlo, nákupný poriadok a reklamačné podmienky. Pokiaľ dané informácie sám neposkytuje, je načase spozornieť.

Pozor na sociálne siete

Lákavým reklamám sa nevyhnete ani na sociálnych sieťach. Na nákupy cez instagramové a facebookové chaty si ale dajte veľký pozor. Môže ísť o podvodných predajcov, ktorí vám nakoniec nič nepošlú, a vymáhať škodu možno veľmi ťažko.

Zdroj: Rawpixel.com/shutterstock.com

Bezpečnosť je na prvom mieste

Skôr ako zadáte citlivé údaje o vašej karte a adrese, overte si, že nakupujete na zabezpečenom webe a zo súkromnej siete. Nákupy nevykonávajte na verejných wifi a ideálne na nákup vždy využite vlastné nie zdieľané zariadenia.

Dôverujte ale preverujte

Ak ide o váš prvý nákup na danom eshope, vyberte si platbu cez dobierku. Tovar tak zaplatíte, až keď vám ho obchod doručí. Za tento spôsob platby si väčšinou niečo priplatíte, to sa ale pri prvom nákupe hocikedy oplatí.

Balíček vždy skontrolujte

Skôr ako sa s nadšením vrhnete do rozbaľovania, skontrolujte, či je obal neporušený. Pokiaľ tomu tak nie je, balíček radšej nepreberajte, prípadne poškodenie vyfoťte. V prípade potreby pošlite fotku eshopu.

Nákup bazárového tovaru

Nákup a predaj tovaru z druhej ruky je čoraz populárnejší. Aj tu ale platí niekoľko pravidiel, ktoré je vhodné si osvojiť.

  • Overené online bazáre: vždy je lepšie nakupovať aj predávať u overeného sprostredkovateľa, ktorý vám v prípade škody pomôže s jej vybavením. Napríklad na online bazáre Offero si síce inzerát môže založiť každý, ale všetko prebieha cez strážený proces. S podvodným predajcom či kupujúcim potom prípadné nezhody neriešite vy, ale práve Offero. 
  • Fotky a informácie: neváhajte si od predajcu vyžiadať čo najviac fotografií. Nielenže vám bude jasnejší stav tovaru, ale zároveň si tým overíte, že predajca pri sebe produkt naozaj má. Rovnako tak sa nebojte opýtať na maximum informácií k danému predmetu. Kedy bol zhotovený, prečo ho predáva atď.
  • Vyžadujte overené cesty platby: čím častejšie sa objavujú ponuky, kedy vám ako predávajúci, tak kupujúci, ponúka prepravu tovaru a transakciu peňazí cez neexistujúce aplikácie využívajúce meno známych spoločností. Nenechajte sa napáliť a nikam žiadne údaje nezadávajte. Navrhnite overený proces cez dobierku, Slovenskú poštu, Zásielkovňu alebo kuriéra a vyčkajte, ako sa k tomu druhá strana postaví. Pokiaľ ide o podvodníka, väčšinou prestane komunikovať.

Tip: Na online bazáre Offero si môžete okrem osobného odovzdania dohodnúť doručenie tovaru cez kuriéra. V prípade, že ste predajcom, kuriér si príde vyzdvihnúť tovar až k vašim dverám a potom ho doručí do cieľovej destinácie. Pokiaľ by vám balíček nebol doručený alebo si pre neho nikto neprišiel, môžete proces jednoducho reklamovať priamo na stránkach bazáru.

  • Ochrana spotrebiteľa: Zákon jasne stanovuje, že tovar zakúpený online je možné do 14 dní vrátiť. Podmienky vrátenia si ale preštudujte vopred, pretože sa môžu v každom e-shope líšiť. Vracať nie je možné napríklad potraviny, hygienické potreby alebo určitý druh kozmetiky. Reklamáciu môžete podľa zákona vykonať do 2 rokov od prevzatia nového tovaru, ak ide o použitý tovar je lehota skrátená na rok (ak je tak stanovené v podmienkach).

Tip: Vedeli ste, že na vykonanie reklamácie nie je nutné doložiť originálny bloček? Stačiť vám bude výpis z bankového účtu alebo odfotený doklad o kúpe. Nenechajte sa preto odbiť.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

PR - sponzorovaný obsah
Páčil sa vám článok?