Nové miesta pre autá v Bratislave: Kedy mesto sprístupní záchytné parkoviská P+R?
Zdroj: ac
Nová regulácia parkovania v Bratislave odštartovala síce len v troch lokalitách, no postupne sa pridajú ďalšie. Magistrát zároveň hovorí o potrebe budovať záchytné parkoviská, aby vodiči nešli autom až do centra a rezidenčných zón, ale odstavili ho na okraji mesta a pohodlne presadli na verejnú dopravu. Aká je realita?
„Na území Bratislavy v súčasnosti nie je nič, čo pripomína koncept záchytných parkovísk v zmysle park and ride (P+R – zaparkuj a odvez sa), ktoré poznáme zo zahraničia, alebo aj z Pezinka, Ivanky pri Dunaji, Šenkvíc či Malaciek. Teda dobré parkovisko s primeranou infraštruktúrou a dobrým prestupom na rýchlu verejnú dopravu,“ potvrdil pre banoviny.sk magistrát.
Zároveň pripomína, že záchytné parkoviská sa primárne umiestňujú v regióne s prestupom na vlak. „Záchytné parkoviská v Bratislave sú až poslednou inštanciou zachytenia motorových vozidiel, hlavné mesto však podniká kroky, aby sprístupnilo aj parkoviská na svojom území,“ dodávajú pracovníci magistrátu.
Sprístupnenie prvých takýchto parkovísk však mesto už pripravuje, i keď konkrétny dátum nevieme - podľa magistrátu to má byť „v najbližších týždňoch až mesiacoch“. Spočiatku budú fungovať len v základnom, jednoduchom móde ako parkoviská s prestupom na verejnú dopravu a infraštruktúra má pribúdať postupne (závorové systémy, parkomaty, nabíjanie elektromobilov).
Zdroj:
ac
Mnohí vodiči si zvykli odstaviť auto pod Starým mostom v Petržalke, kde pohodlne presadnú na električku do centra. Záchytné parkovisko tu však nevznikne.
Fakt je, že na prevádzke P+R parkovísk mesto pracuje dlhšie, prenajíma si dokonca aj pozemky od súkromníkov, konkrétne v areáli Incheby v Petržalke za 200-tisíc eur ročne a na Púchovskej ulici v Rači za 89-tisíc eur ročne. „V Petržalke ide o cca 350 parkovacích miest, v Rači o cca 160 miest,“ dopĺňa magistrát.
Nie všetky plochy, ktoré mesto postupne sprístupní na parkovanie, však majú dobré napojenie na verejnú dopravu. Najlepšie bude z parkovísk pri zastávkach Jurajov dvor, Shopping Palace (obe na električku linky 4), Komisárky (električka linky 3) a Cintorín Vrakuňa (nosné trolejbusy 71 a 72 vo vyhradených pruhoch na Gagarinovej a Prievozskej).
Zdroj:
ac
Plánované záchytné parkovisko v areáli Incheby má dobré napojenie z diaľnice, ale nevyhovujúci prístup k MHD.
Čo sa týka Incheby, má síce výhodné napojenie z diaľnice D1 a D2 vrátane Maďarska a Rakúska, kde žije veľa Slovákov dochádzajúcich do práce do Bratislavy, avšak pohodlný prestup na MHD neumožňuje. Do centra mesta môžete ísť odtiaľto najmä peši či na zdieľanej kolobežke alebo bicykli – čas ukáže, ako a či vôbec budú toto „nepohodlné“ parkovisko ľudia využívať. Ďalšia prenajatá plocha, ktorá je v Rači na Púchovskej (s napojením cesty II/502 zo smeru Sv. Jur/Pezinok), umožňuje prestup na spomínanú nosnú električkovú linku č. 3 priamo na začiatočnej zastávke Komisárky.
„Mesto ale pripravuje aj výstavbu veľkých parkovacích domov P+R s dobrým napojením na MHD: v decembri bola vyhlásená architektonická súťaž na parkovací dom s 500 parkovacími miestami (spolu s nájomným domom) na Janíkovom dvore pri budúcej konečnej petržalskej električky. Pripravujeme ešte väčší v lokalite Zlatých pieskov s pohodlným prestupom na električku na Vajnorskej, a tiež pred vstupom do ZOO, kde sa bude posilňovať trolejbusová MHD,“ dodáva magistrát.
Zdroj:
TASR
Záchytné parkovisko P+R v Ivanke pri Dunaji umožňuje dobrý prestup na rýchlu verejnú dopravu.
V Bratislavskom, ale aj v Trnavskom samosprávnom kraji postupne pribúdajú kvalitné prestupné uzly pri železničných staniciach - parkoviská P+R a terminály integrovanej osobnej prepravy i parkoviská bicyklov, ktoré umožňujú prestúpiť z auta, regionálneho/lokálneho autobusu i z bicykla na vlak. Napríklad Pezinok už má k dispozícií takmer 350 parkovacích miest na dvoch záchytných parkoviskách, ďalších viac ako 370 parkovacích miest pribudne v Zohore a Nových Košariskách... „V priebehu roku 2022 očakávame zvýšenie kapacity na záchytných parkoviskách v regióne o viac 450 parkovacích miest na približne 1 500. Malo by ísť o výrazný skokový nárast kapacity o viac ako 40 % oproti súčasnosti,“ uvádzajú pracovníci magistrátu.
(ac)
Parkovacia politika: Nebude platiť v celom meste, magistrát zverejnil ďalšie detaily
Mestská parkovacia politika v Bratislave - Bratislavský parkovací asistent (PAAS), ktorú v prvých troch zónach spustili v pondelok (10. 1.), je jedna z najväčších reforiem v hlavnom meste za posledné roky. Ide o výraznú zmenu vo fungovaní a myslení obyvateľov. V utorok to povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že PAAS nebude platiť v celej Bratislave.